Bílkoviny v potravinách: Potraviny bohaté na bílkoviny

Bílkoviny jsou nepostradatelnou součástí výživy každého zdravého člověka. V našich podmínkách máme na výběr z celé řady potraviny, které jsou hodnotným zdrojem bílkovin. Proč jsou vlastně proteiny tak důležité? A jak je co nejlépe zařadit do jídelníčku?

Bílkoviny (proteiny) tvoří společně se sacharidy a tuky základ našeho jídelníčku. Pro zdravého člověka jsou důležité a měl by je pravidelně přijímat ve své stravě. Poměr mezi jednotlivými složkami by měl být následující.

Proč jsou bílkoviny důležité?

Všichni tušíme, že bez bílkovin by to v našem těle nefungovalo moc dobře. Ano, bílkoviny jsou skutečně klíčovou součástí výživy a pro zdraví organismus jsou nepostradatelné. Podílí se totiž na celé řadě procesů. K základním funkcím bílkovin patří:

  • Stavební
  • Katalytické, regulační a řídící
  • Ochranné a obranné
  • Transportní

Na každé z těchto funkcí se přitom podílí jiná bílkovina (např. kolagen nebo keratin jsou stavebními bílkovinami, zatímco fibrin plní funkci obrannou). Základním stavebním prvkem bílkovin jsou tzv. aminokyseliny. Laicky řečeno části, ze kterých se bílkoviny skládají. Aminokyseliny si tělo nedokáže samo tvořit, proto je musí přijímat v potravě. Na kvalitních bílkovinách ve stravě tak závisí, jak dobře bude naše tělo pracovat.

Kolik bílkovin v potravě přijímat?

Odborníci se shodují na tom, že zdravý člověk, který nepotřebuje snížit tělesnou hmotnost nebo naopak přibrat, by měl sníst 0,75 g bílkovin na kg tělesné váhy. Jsou to jednoduché počty. Pokud například vážíte 65 kg, vynásobíte toto číslo 0,75 a vyjde vám 48,75 – tolik gramů bílkovin byste měli za den zkonzumovat.

Potřeba bílkovin se samozřejmě odvíjí i od dalších kritérií, jako je například věk, kdy lidský organismus v růstu má vyšší spotřebu bílkovin, stejně tak jako lidé, kteří se intenzivně věnují sportování. Takže pro přesný výpočet množství bílkovin je třeba zvažovat i tyto parametry.

Kvalitní bílkoviny v potravinách: Tabulka

Obsah bílkovin v jídle je různý. Připravili jsme pro vás přehled potravin, ve kterých najdete nejvíce bílkovin na 100 g výrobku. Přejeme vám dobrou chuť a s konzumací bílkovin to nepřehánějte, protože i v tomto případě platí, že všeho moc škodí! Jídelníček má být vyvážený a pestrý – takže bílkoviny kombinujte s vhodnou přílohou (sacharidy) a neopomínejte ani kvalitní tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin. Ke každému jídlu si pak dopřejte i zeleninu.

Potravina

Bílkoviny v g na 100 g

Sója

44

Droždí sušené

37

Mléko polotučné

3

Tvrdý sýr Eidamský

30

Olomoucké tvarůžky

30

Tvaroh tvrdý na strouhání

29

Čočka

27

Sýr čedar

25

Fazole

24

Kuřecí řízky

23

Játra drůbeží

23

Játra vepřová

21

Další články z rubriky

Štítky: , ,
  1. Bohuslav says:

    Děkuji za užitečné informace.

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>