Chia semínka: Denní dávka, vedlejší účinky

Chia semínka jsou doslova hitem a trendem ve stravování. Všude se dočteme o pozitivních účincích na fyzickou i psychickou kondici. Příliš se už ale nehovoří o vedlejších účincích této zázračné potraviny. Co byste měli vědět o chia semínkách? Jak s nimi zacházet a jak je používat?

Chia semínka – potrava běžců

Také to kolem sebe pozorujete? Zdravý životní styl je trendy. Každý kdo může, běhá. Jak s tím souvisí chia semínka? Tato velmi drobná semínka šalvěje hispánské jsou označována za potravu běžců. Užívali je prý už Aztékové. Chia semínka jim měla dodávat vytrvalost, sílu, odolnost a chránila je i před dehydratací. To ostatně potřebují i dnešní vytrvalostní běžci.

Chia semínka a pozitivní účinky

Když si člověk přečte všechny účinky, které jsou chia semínkům připisovány, došel by snadno k názoru, že představují všelék. Jako vše je třeba brát i toto s rezervou. To ale nemění nic na tom, že chia semínka jsou vítanou součástí pestré stravy, a to hned z několika důvodů.

  • Chia semínka nás utužují, posilují naši fyzickou i psychickou kondici, zvyšují odolnost organismu.
  • Jsou zdrojem proteinů, antioxidantů, nenasycených mastných kyselin a mnoha minerálních látek.
  • Obsahují například hořčík, fosfor, zinek, draslík nebo železo.
  • Dodávají nám energii a vytrvalost. Jsou proto vhodná do jídelníčku vegetariánů, veganů nebo běžců.
  • Obsahují vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12, které jsou důležité pro správné fungování organismu
  • Chia semínka mj. stimulují tvorbu enzymů a hormonů a jsou vhodná také pro hubnutí.

Opatrně se vším i s chia semínky

Nic v našem světě není jen černé nebo bílé. Když si chia semínka zakoupíte, většinou si můžete přečíst, že doporučená dávka za den je například 1 polévková lžíce. I tato doporučení se ale liší. Jisté je jedno. Nic se nemá přehánět. Ani zásobování organismu chia semínky, jakkoli zázračná se jeví.

Chia semínka lze chápat jako doplněk stravy. Nikoli náhradu stravy pestré. A jako doplněk bychom je měli také vnímat. Poslouží nám, pokud si je jednou denně přidáme například do ovesné kaše nebo salátu. Ve větším množství se ale mohou projevit některé vedlejší účinky.

Vedlejší účinky chia semínek

Pozitivní účinky chia semínek jsme už zmínili. Různé studie dokládají jejich blahodárný vliv na nervovou soustavu, srdce, cévy nebo imunitu. Přesto s sebou přináší i určité nebezpečí.

  • Chia semínka mohou zvyšovat účinky léků, které užívají diabetici nebo léků na snížení krevního tlaku. Pokud takové léky užíváte, poraďte se o užívání chia semínek se svým lékařem.
  • S konzumací chia semínek mohou souviset i alergické reakce. Objevují se u lidí, kteří jsou alergičtí na hořčici, resp. hořčičné semínko.
  • Užívání chia semínek není slučitelné s lékem Warfarinem na ředění krve.
  • Chia semínka zkonzumovaná ve větším množství mohou také způsobit nadýmání.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>