Co je špalda a jak ji využít v kuchyni?

Objevuje se v celé řadě zdravých receptů. Špalda. Možná tušíte, že se jedná o zdravější druh mouky. Čím je ale špalda výjimečná? Proč je hodnotnější než běžné obiloviny? Jak ji zařadit do zdravého jídelníčku?

V první řadě je třeba říci, že špalda není žádnou novinkou. Do svého jídelníčku ji zařazovali lidé už před tisíci lety. Pěstovala se ve starověkém Egyptě, špaldu znali i staří Germáni nebo Keltové. Postupně ale byla špalda nahrazena šlechtěnou pšenicí, která byla výnosnější.

Proč je špalda zdravější

Dnes, kdy se opět navracíme k původnějším potravinám, začíná špalda hrát ve zdravějších jídelníčkách důležitější roli. Špalda vykazuje oproti běžné pšenici vyšší podíl bílkovin nebo minerálních látek. Zajímavý je i způsob pěstování, kdy se díky své odolnosti obejde bez hnojiv a postřiků. Proto je vhodná především pro ekologické zemědělství.

Se špaldou je spojen jeden příběh. Když se před více než osmi sty lety v Německu modlila svatá Hildegarda, dostala vnuknutí, aby nemocným, jež ošetřovala, připravila jídlo ze špaldy. Když se jim později ulevilo, poznamenal, že špalda je lépe stravitelná a plná síly. Pozitivních účinků špaldy si všimli i současná medicína. Podle ní je špalda vhodnější pro lidi, kteří trpí alergií na pšenici a pšeničné výrobky. Bohužel, špalda ale není bezlepková, proto ji nelze doporučit lidem s celiakií.

Špalda: Minerály a vitamíny

Už jsme si řekli, co je špalda. Pojďme se podívat ještě na to, proč je špalda tak výjimečná a proč vykazuje pozitivní účinky na naše zdraví. Ze všech obilovin najdeme ve špaldě největší podíl hodnotných bílkovin. Současně obsahuje i minimum tuku. Je bohatá na vyhledávané nenasycené mastné kyseliny a vlákninu.

Ve špaldě najdeme také žádané minerály a vitamíny. Jmenovitě například vápník, draslík, fosfor, zinek, hořčík, vitamíny skupiny B. Špalda vykazuje pozitivní účinky na posílení naší imunity a přispívá i k regeneraci buněk.

Špalda v kuchyni

Když vejdete do obchůdku se zdravou výživou, najdete mezi různými druhy mouky i tu špaldovou. Špalda je vítanou obměnou běžné žitné nebo pšeničné mouky v naší kuchyni. Zpočátku se doporučuje špaldovou mouku přidávat k mouce bílé (zvyknete si na odlišnou chuť, barvu i konzistenci.

Špaldu lze využít ale i jinými způsoby. Své pozitivní účinky si uchová především pokud ji budeme konzumovat v celku, to znamená celá zrna. Obměnou klasického rizota může být tzv. špaldoto, které je připravené právě ze špaldy. Z této obiloviny se vyrábí také náhražka kávy, která je na rozdíl od běžné kávové směsi bohatá na vitamíny a minerály. Od zajímavosti není ani zelený kaviár, který se připravuje z nezralých zelených zrn špaldy. Ani slupky této rostliny přitom nepřijdou nazmar – plní se do zdravotních polštářů.

Zdroj obrázku: Wikipedie.cz

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>