Co je tempeh a jak ho připravit?

Ve svém jídelníčku si ho oblíbili především vegetariáni a vegani. Tempeh je vítaným zdrojem rostlinných bílkovin a připravit ho můžeme na celou řadu velmi chutných způsobů.

Jak se vyrábí tempeh

Tempeh (neboli tepme) je vyráběný ze sóji a občas se mu přezdívá „sojový hermelín“. Toto označení získal díky procesu výroby, kdy se podobně jako v případě zrajících sýrů používají při procesu zrání (fermentace) příslušné kultury. Sojové boby se nejprve uvaří, naloží se do kultury (Rhizopus oligosporus nebo Aspergillus oryzae) a nechají se zrát. Během procesu dozrávání se vyvíjí vitamín B12. Právě z tohoto důvodu je tempeh vítaným zpestřením jídelníčku vegetariánů a veganů.

Výživově hodnotný tempeh

Tempeh se sice podobně jako tofu vyrábí ze sóji, ale jeho nutriční složení je jiné, podobně jako chuť. Tempeh je bohatý na rostlinné proteiny i vlákninu. Je důležité podotknout, že na rozdíl od tofu má tempeh výraznější aroma. Na první ochutnání si ho nemusíte zamilovat, ale při dalších soustech mu opravdu můžete přijít na chuť. Zvláště pokud se ho naučíte chutně připravovat.

Využití tempehu v kuchyni

Do svého jídelníčku by měly tempeh zařadit nejen vegetariáni a vegani. Protože se jedná o velice hodnotnou potravinu, je vhodné čas od času nahradit maso třeba právě tempehem. Dodejme, že tempeh je vhodnou potravinou při redukční dietě, protože sice obsahuje hodně bílkovin, ale minimální množství tuku.

  • Čistý tempeh (natural) není příliš chutný, proto je vhodné ho před použitím upravit – stačí ho například naložit do olivového oleje s bylinkami a nechat ho přes noc v lednici marinovat. Zakoupit ale můžete i tempeh ochucený (například uzený, marinovaný, s příchutí oříšků apod.).
  • Tempeh je možné třeba pokrájet na tenké plátky a zprudka orestovat na kvalitním oleji. Přidat ho můžete třeba do salátů, do těstovin, rizot.

Recepty s tempehem

Když už víme, co je tempeh a proč je prospěšný, pojďme se podívat na to, jak z něho připravit opravdu chutná, snadná a zdravá jídla.

Těstoviny se špenátem a tempehem

  • Suroviny: Celozrnné penne, balíček tempehu natural, čerstvý špenát, česnek, cibule, olej, sůl, pepř, sezamová semínka.
  • Postup: Těstoviny dejte vařit do osolené vody. Mezitím orestujte pokrájenou cibulku na kvalitním rostlinném oleji. Přidejte omyté listy špenátu, prolisované stroužky česneku, osolte a opepřete. Na druhé pánvi orestujte na kostičky pokrájený tempeh, osolte a opepřete. Přimíchejte ke špenátu. Těstoviny slijte a přidejte k nim špenát s tempehem. Na talíři zdobte sezamovými semínky.

Tempeh s rýží, houbami a zeleninou

  • Suroviny: Celozrnná rýže, mrkev, petržel, sušené houby, balíček tempehu natural, olej, cibule, česnek, sůl, pepř.
  • Postup: Rýži dejte vařit do vroucí osolené vody. Mezitím na pánvi orestujte pokrájenou cibulku a asi dva stroužky česneku. Přihoďte tempeh a orestujte ho. Přidejte nastrouhanou mrkev a petržel, stejně jako hrst hub, které jste předtím namočili do vody. Osolte, opepřete. Směs můžete smíchat s rýží nebo podávat na talíři rozdělené.

Uzený tempeh na restované zelenině

  • Suroviny: Různé druhy zeleniny (paprika, cuketa, lilek, rajče, cibule…), balíček uzeného tempehu, olej, pepř, sůl.
  • Postup: Zeleninu omyjte a pokrájejte na větší kousky. Orestujte na oleji. Osolte a opepřete. Dejte do salátové mísy. Na oleji zprudka orestujte na plátky pokrájený tempeh. Přidejte tempeh na zeleninu. Podávejte třeba s celozrnným pečivem.

Další články z rubriky

Štítky: , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>