Co je tofu

Oblíbili jste si tofu? Přidáváte ho do těstovin, salátů a dalších pochoutek? Přátelé vám jídlo chválí a po chvíli se zeptají – a co je to vlastně tofu? Z čeho se vyrábí? Příště už budete vědět, jak jim detailně odpovědět.

Tofu milují vegetariáni a vegani, kterým nahrazuje maso a případně také sýr. Tato pochoutka se vyrábí srážením sójového mléka. Tofu obsahuje velké množství lehce stravitelných bílkovin a jen velmi málo sacharidů a tuků. Proto je vítané v každém odlehčeném jídelníčku nebo při dietách.

Historie a obliba tofu

Ačkoli jste sójový sýr tofu možná objevili teprve nedávno, nejde o nic nového. Tofu se v asijské kuchyni používá už více než 2 000 let. Asiaté tofu přezdívají „maso bez kosti“, a to zejména s ohledem na hodnotné bílkoviny, které tato pochoutka obsahuje.

Tofu je nejen v asijské kuchyni oblíbené kvůli své výživové hodnotě. Existuje také velké množství způsobů, jak tofu upravovat. Jeho příprava je navíc rychlá a nenáročná, což oceňujeme především v současné uspěchané době.

Výroba tofu a jeho varianty

Základní surovinou pro výrobu tofu jsou sójové boby. Z nich se vyrábí i další potraviny pro vegetariány – například sójové maso. Sójové boby se nejprve uvaří a rozemelou, následně se z nich lisuje sójové mléko, které je třeba Tvrdé tofu lze grilovat, nakládat nebo udit vysrážet, podobě jako při výrobě sýru (i proto se tofu občas říká sýr). Jako srážedlo neboli syřidlo se používá speciální sůl Nigari.

Tofu se vyrábí v celé řadě variant. I v tomto se podobá sýru. Zakoupit můžete tofu měkké (toto je oblíbené zejména v japonské kuchyni) nebo tofu tvrdé (jež se využívá v čínské kuchyni). Měkké tofu se hodí především pro výrobu omáček nebo pečiva. V obchodech lze dnes už běžně zakoupit třeba právě uzené tofu nebo tofu marinované v různých bylinkách.

Proč jíst tofu

Pokud je tofu vyráběné tradiční cestou, jedná se o přírodní produkt. Výhodou je, že je snadno stravitelný, protože na rozdíl od sójových bobů tento výrobek neobsahuje puriny. Zato v tofu najdeme celou řadu výživných bílkovin, minimum tuků a sacharidů. Kromě nenasycených mastných kyselin je tofu také zdrojem vápníku, hořčíku a železa, obsahuje vitamín B nebo E.

O tofu se říká, že je potravinou, která přispívá k prevenci řadě civilizačních chorob, jako je onemocnění srdce, cukrovka, vysoký tlak, vysoký cholesterol, osteoporóza, nádory prsů apod. To už je dostatek důvodů, abychom tofu zařadili do svého jídelníčku pravidelněji.

Příprava tofu

A jak tofu co nejlépe a nejchutněji upravit? Měkké čerstvé tofu můžete přidat jen tak pokrájené na kostky do salátů. Tvrdý sýr tofu můžete opékat nebo grilovat. Tofu se hodí do těstovin, rizota nebo zeleninových směsí.

Pohanka s tofu

  • Potřebovat budete: 250 g pohanky, lžíci oleje, cibuli, kořenovou zeleninu, pórek, tvrdé uzené tofu, pepř, sůl, tymián.
  • Postup: Pohanku dvakrát spařte a vodu slijte, zalijte trochou vody a krátce povařte. Mezitím na pánvi osmahněte najemno pokrájenou cibulku, přidejte na kostky nakrájenou zeleninu a orestujte. Nakonec přihoďte kostky tofu, osolte, opepřete a přidejte bylinky. Promíchejte s vařenou pohankou a podávejte se zeleninovým salátkem.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>