Co to je quinoa a jak ji připravit?

Zajímáte se o zdravou výživu? Chcete jíst lépe a zdravě? Zajímáte se o trendy ve stravování? Potom by vám v jídelníčku neměla chybět quinoa, o které se hovoří jako o superpotravině. Připravit z ní můžete saláty, kaše nebo ji použít jako přílohu, například alternativu rýže. Dnes si ukážeme, jak se quinoa připravuje.

Co je to quinoa?

Quinoa je plodina, jejímž domovem je Jižní Amerika. Pěstovali ji už staří Inkové a nedali na ni dopustit. Semeno quinoy, které se konzumuje, má hutnou a zemitou chuť. Quinoa je skvělým zdrojem bílkovin a sacharidů. Oblíbili si ji proto sportovci, například maratonští běžci.

Jak se vaří quinoa?

  • Postup vaření quinoy si brzy osaháte a budete ji rádi připravovat. Je to snadné. Quinou namočte před vařením asi na 10 minut do studené vody. Tím odbouráte hořkost plodiny. Určitě víte, že například pohanka se spařuje horkou vodou, zapamatujte si, že quinoa se máčí ve vodě studené, podobně jako například luštěniny.
  • Quinoa nemá nějakou skvělou lákavou chuť, potřebuje dochutit, proto ji můžete místo vody vařit ve vývaru. Například v zeleninovém nebo v kuřecím. Docílíte tak výborné chuti quinoy. V jak velkém objemu vody nebo vývaru plodinu vařit? Na jeden díl quinoy použijte dva díly vody nebo vývaru.
  • Při nákupu quinoy si můžete všimnout, že je více druhů. Bílou můžete použít například na kaše. Zajímavou přílohu vytvoříte z červené nebo černé. Barevná quinoa se hodí například i do salátů.

Kaše z quinoy

Potřebovat budete

  • Šálek propláchnuté quinoi
  • 2 šálky vody
  • Šálek mandlového mléka
  • Zralou hrušku nebo banán
  • Třetinu šálku kokosových vloček
  • 3 lžíce rostlinného oleje
  • Půl lžičky mořské soli
  • Lžičku skořice
  • Lžičku medu
  • Rozinky, oříšky

Propláchnutou quinou přiveďte k varu (na kaši ji vařte ve vodě asi 20 minut). Pamatujte si, že quinoa je vařená, pokud je průhledná. Plodinu načechrejte vidličkou a nechte ještě 5 minut odstát. Quinou přidejte do mixéru s ostatními přísadami a umixujte na kaši. Kaši si můžete schovat v ledničce na ráno a pak si ji jen jednoduše ohřát.

Quinoa jako příloha

Potřebovat budete:

  • 250 g quinoy
  • 500 ml zeleninového vývaru
  • Sůl a pepř
  • Sekané bylinky

Quinou namočte na deset minut do studené vody, potom ji slijte, zalijte vývarem v poměru díl quinoy a dva díly vývaru. Přiveďte k varu a vařte zvolna asi 20 minut. Odstavte a nechte dojít. Osolte, opepřete. Na talíři zdobte nasekanými bylinkami, třeba petrželí nebo pažitkou. Takto uvařenou quinou můžete použít nejen jako přílohu, ale třeba ji přidat také do zeleninového salátu.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>