Dělená strava: Jídelníček na týden

Nemusíte hladovět, a přesto zhubnete. Kilogramy mizí, vaše tělo se zbavuje přebytečných tuků a škodlivin. Nejen to se traduje o dělené stravě, díky které se za pár týdnů zase vejdete do svých oblíbených šatů či plavek. Jak si jídlo správně rozdělit? Přinášíme vám kompletní jídelníček na týden!

Plný talíř jídla a kila nepřibývají. Naopak, hubnout se dá bezpečně i zdravě. Stačí jen vhodně kombinovat potraviny.

Dělená strava – rozdělení potravin

Dělená strava je velmi pestrá. Potraviny jsou rozděleny do tří skupin v závislosti na svém složení a vlastnostech PH:

  • sacharidová – obiloviny, brambory, kapusta, vydatné, sladké ovoce (banány, datle, fíky)
  • bílkovinová – maso, mléčné výrobky, vejce, exotické ovoce, jádroviny a peckoviny
  • neutrální – tuky, máslo, oleje, kysané výrobky, sýry, většina druhů zeleniny a salátů, houby, olivy, syrové uzeniny (sušená šunka, debrecínka)

Sacharidová a bílkovinová skupina potravin se v dělené stravě zásadně nekonzumuje současně. V případě jejich kombinace si totiž vaše tělo vyžádá nemalé množství energie na trávení. Naštěstí jak sacharidovou, tak bílkovinovou stravu lze vždy nakombinovat s neutrálními potravinami. Podle toho lze také vymýšlet jídelníček.

Při dělené stravě pijte hodně vody

Podívejte se na příklad jídelníčku dělené stravy, díky kterému se postupně můžete dostat až na optimální váhu. Je třeba říci, že mezi jednotlivými jídly byste měli vždy dodržet minimálně tříhodinovou pauzu, aby žaludek v klidu dotrávil a chvilku si odpočinul.

Jíst můžete dávat podle chuti, v ideálním případě pětkrát denně menší porce. K snídani si vždy vyberte něco výživného, k dopolední a odpolední svačině si pak můžete dát třeba müsli tyčinku, jogurt nebo ovoce. Nezapomínejte také dodržovat pitný režim a denně vypijte alespoň 2 litry čisté vody.

Příklad týdenního jídelníčku dělené stravy

V týdenním klasickém režimu dělené stravy se každý den konzumuje jiný druh potravy podle následujícího schématu:

  • Pondělí: maso – kuřecí nebo hovězí, libové, připravené na páře nebo na roštu.
  • Úterý: zelenina – jakýkoli druh zeleniny; na másle, vařené, na grilu, zeleninové ražniči, zeleninový salát s kořením a citronovou šťávou, ale bez oleje.
  • Středa: ryby – vařené, smažené, s kořením, doporučují se zejména sladkovodní ryby, které jsou méně kalorické.
  • Čtvrtek: mléčné výrobky – lehký jogurt, sýr se sníženým obsahem tuku, sladké či kyselé mléko, nízkotučný kaškaval, kefír.
  • Pátek: vajíčka – nedoporučuje se však jíst více než dvě vajíčka za den. Pokud se vám to zdá velmi málo, nahraďte jídelníček tohoto dne některým z předchozích.
  • Sobota: ovoce – podle chuti, v jakémkoli množství; můžete jíst i sladké ovoce (banány, hrušky, hrozny).
  • Neděle: jakákoli kombinace potravin z jídelníčku předchozích dnů.

Jídelníček na týden si při dělené stravě vymyslíte snadno. Stačí si jen „zaškatulkovat“, které potraviny lze vhodně zkombinovat. Dělená strava přitom není ani tak dietou, jako spíše změnou životního stylu.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>