Dieta při průjmu: Co jíst?

Křeče v žaludku, dlouhé minuty strávené na toaletě… Zažívací potíže vám dávají pořádně zabrat! Nemůžete se ubránit myšlenkám na to, jaké jídlo váš průjem způsobilo, ale v podstatě na tom nezáleží. Nyní je třeba naordinovat si dietu, aby vám bylo brzo lépe. Co jíst při průjmu a čemu se vyhnout?

Střevní chřipka doprovázená průjmem patří asi k nejčastějším zažívacím potížím, které čas od času postihnou každého z nás. Příčin průjmu může být celá řada – zkažené jídlo v rychlém občerstvení, neumyté ruce, nebo jen to, že nám nesedla určitá potravina. Protože při průjmu dochází k větší ztrátě tekutin a při dlouhotrvajících potížích také ke ztrátě vitamínů i živin, je třeba tomu přizpůsobit dietu při průjmu.

Základní pravidla diety při průjmu

  • Organismus dostatečně zavodňujte – při průjmu dejte přednost černému neslazenému čaji a pramenité vodě. Nevhodná je černá káva a alkohol (odvodňují), sycené a sladké nápoje.
  • Jezte pravidelně po malých porcích – ideálně každé dvě až tři hodiny.
  • Vynechejte tučná, sladká, smažená a kořeněná jídla.
  • Vyhýbejte se nadýmavé zelenině a luštěninám.
  • Pozor dávejte na čerstvé pečivo, místo něho dejte přednost sucharům.
  • Odpočívejte – nemusíte zrovna celý den proležet, ale buďte na sebe hodní a relaxujte.

Co jíst při průjmu?

Při spojení „dieta při průjmu“ si nejčastěji vybavíme černý neslazený čaj s kouskem suchého, nejlépe den či dva starého rohlíku. Takovou stravu je možné vydržet jen krátkodobě. Pokud vás ale trápí průjem několik dnů, je třeba zařadit i další potraviny, díky kterým doplníte ztracené živiny, vitamíny a minerály.

Zeleninu není třeba zcela vynechávat, pokud si vyberete takovou, která nenadýmá. Vhodná je například vařená mrkev, dušená dýně (výborná jako příloha) nebo různé druhy listové zeleniny a špenát. Také ovoce je třeba zvolit nenadýmavé – doporučit můžeme například banán, nastrouhané jablko nebo kompotované broskve. Obecné doporučení pro konzumaci ovoce při průjmu zní, že bychom si měli vybírat zralé kousky a ovoce bez zrníček, která by zbytečně dráždila střeva.

Několikátý den diety při průjmu můžeme zařadit mléčné výrobky, ovšem pouze nízkotučné – ideálně tvaroh, žervé nebo bílý jogurt. Z masa si při průjmové dietě můžeme dovolit pouze libové kousky. Vhodný je ale kuřecí nebo hovězí vývar, který nás zavodní a zároveň posílí.

Dieta při průjmu a nevhodné potraviny

Při průjmové dietě bychom se měli vyhýbat tučným a plísňovým sýrům, uzeninám a tučnému masu obecně. Nevhodné jsou sladkosti, dorty, cukrovinky a slazené nápoje. Ze zeleniny je třeba si dávat pozor na tu nadýmavou – patří mezi ni květák, kapusta, zelí, okurky, kukuřice, hrášek. Zcela nevhodné jsou také luštěniny, tedy hrách, sója, fazole a čočka. Z ovoce je třeba vynechat nezralé plody a také kyselé kousky, jako je rybíz, višně apod.

Jaké pečivo při průjmu?

Na počátku průjmu si dávejte rovněž pozor na pečivo, které do dietního jídelníčku zařadíte. Vhodné je starší bílé pečivo (housky, rohlíky, veka, toastový chléb…). Nevhodné je naopak celozrnné a čerstvě upečené pečivo.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>