Dietní jídla: Recepty

Představíte si pod spojením dietní jídlo pár kousků zeleniny a obilné klíčky? Taková výživa by vás moc dlouho nebavila a navíc ani není vyvážená. Dietní jídlo neznamená hladovění. Bohužel si často myslíme opak. Ukážeme vám, že dieta může být zábavná, chutná a zdravá.

Motiv pro držení diety je jasný – chcete shodit nějaké to kilo. A asi správně tušíte, že abyste ubyli na váze, je třeba více energie spotřebovat, než přijmout. To se ovšem nerovná hladovění. Svému tělu můžete dopřávat dostatek dietního jídla (nebudete pociťovat hlad), ale zároveň sníte méně kalorií, než spálíte. Zpočátku se to může zdát složité, ale princip je jednoduchý.

Klíčová pravidla úspěšné diety

  • Dietní jídlo je kvalitní a vyvážené. Pro správné fungování potřebuje organismus jak sacharidy, tak bílkoviny a tuky.
  • Důležité je stravovat se pravidelně – pět menších porcí denně je pro dietu ideální, protože tělo si nemusí dělat tukové zásoby, jako když jíte dvě jídla za den a ještě ve večerních hodinách.
  • Zelenina a ovoce – ke každému jídlu si dopřejte salát, ovoce nebo aspoň kousek zeleniny. Tělu tak dáváte vitamíny i vlákninu.
  • Vynechejte nezdravý tuk a cukr – k zapovězeným potravinám patří sladkosti, zákusky, sladké limonády, tučné maso, uzeniny.
  • Naučte se vařit z kvalitních surovin – zařaďte do jídelníčku luštěniny (skvělý zdroj hodnotných bílkovin), pohanku, jáhly, ryby. Připravujte si jídlo doma a vyhýbejte se polotovarům, které často obsahují přídatné látky.
  • Pijte vodu – čistá voda je pro zdravé fungování organismu nezbytná. Vypijte cca 2,5 litru čisté vody denně. Vhodné jsou také bylinkové nebo ovocné neslazené čaje.

Dietní jídla, která chutnají

Tolik teorie, ale jak ji uvést do praxe? Potřeba jídla je u každého trochu jiná. Pokud chcete dietní jídelníček na míru a máte větší nadváhu, je vhodné obrátit se na specialistu, který vám přesně vypočítá, kolik jakého dietního jídla byste měli přijmout, abyste zhubli. Pro inspiraci jsme pro vás nicméně připravili několik jednoduchých receptů na dietní pokrmy.

Snídaně

  • Domácí müsli – pro dietu nejsou vhodné sladké cereálie, které najdete v obchodech. Připravte si jednoduché domácí müsli. Dvě hrsti vloček opečte na pánvi na sucho bez oleje. Dejte do misky, přidejte trochu čerstvého nebo sušeného ovoce, oříšky a rozinky. Zalijte kapkou mléka nebo přidejte lžíci bílého jogurtu.
  • Slaná snídaně – dva plátky celozrnného chleba potřete lučinou nebo žervé, přidejte plátek šunky a rajče. K pití si připravte ovocný nebo bylinkový čaj. Rajče můžete nahradit i jinou zeleninou, popřípadě ovocem.

Svačina

  • Mezi hlavními jídly je třeba něco menšího zakousnout, abyste dodrželi pravidlo pěti menších porcí denně.
  • Ovoce – je ideální na malou svačinu. Vhodné je jablko, banán, hruška, hrst sušeného ovoce nebo oříšků. Můžete je mít s sebou kdykoli.
  • Kysaný mléčný nápoj – samozřejmě bez zbytečných cukrů a přídatných látek. Alternativou je také bílý jogurt.
  • Menší salát – například z rajčete, papriky, okurky a zakápnutý troškou olivového oleje, aby se vám zelenina lépe trávila.

Oběd

  • Kuskus se zeleninou a lososem – kuskus je jednoduchý na přípravu a pro dietní jídlo velmi vhodný. Připravte ho dle návodu (zalijete horkou vodou, promícháte a necháte odstát). Na pánvi si mezitím na kapce olivového oleje orestujte zeleninu, kterou vmícháte do kuskusu. Přidejte také nějaké bylinky a sůl. Filet z lososa opečte na kapce oleje. Servírujte s kuskusem a zeleninovým salátkem.
  • Pohanka s volským okem – pohanka je velmi hodnotná potravina. Její příprava je jednoduchá – pohanku 2 x spařte horkou vodou. Zalijte ji trochou vody a povařte za občasného promíchání do měkka. Osolte až na konci. Přidat můžete také bylinky. Na pánvi si připravte volské oko nebo si vajíčko uvařte na tvrdo. Podávejte se zeleninovým salátem.

Večeře

  • Dietní večeře není jen o salátu. Jak upozorňují výživoví poradci, i večer bychom měli sníst něco ze sacharidů a bílkovin, aby naše tělo nebylo ráno vyčerpané a unavené.
  • Salát s lučinou a bagetkou – různé druhy zeleniny pokrájejte, přidejte lučinu do salátu a zakápněte olivovým olejem. Podávejte s celozrnnou bagetou.
  • Do salátu můžete místo lučiny přidat na tvrdo uvařené vajíčko, kousek tuňáka nebo lososa. Salát zpestříte olivami, oříšky nebo semínky.
  • Alternativou dietního jídla k večeři je těstovinový salát, zeleninová polévka s celozrnným chlebem, celozrnné pečivo s libovou šunkou a zeleninovou oblohou, ovocný salát s bílým jogurtem a ořechy.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>