Glykemický index potravin: Tabulka

Pokud se aktivně zajímáte o to, co a jak jíte, určitě jste už na internetu nebo v časopisech narazili na pojem glykemický index potravin – GI. Co to vlastně je, ptáte se? Jaké hodnoty GI vyjadřuje a k čemu je nám prospěšný? Přinášíme vám také glykemický index základních potravin – podívejte se na přehlednou tabulku.

Číslo glykemického indexu té které potraviny vždy vyjadřuje rychlost, za jakou se sacharidy obsažené v přijímané stravě přemění v našem trávicím traktu na glukózu a ta se pak dostane do krevního oběhu. Zjednodušeně řečeno – čím rychleji dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím vyšší je její glykemický index. S nejvyššími čísly se tedy setkáme u jednoduchých sacharidů, nejnižších hodnot dosahují komplexní sacharidy.

Jezte více potravin s nízkým glykemickým indexem

Samotná glukóza má hodnotu glykemického indexu 100. Mezi potravinami však najdeme řadu takových, který mají hodnotu i vyšší než 100. Glykemický index je totiž ovlivněn mnoha faktory, od množství vlákniny přes obsah tuků, kyselin a sacharózy až po technické zpracování potraviny.

Obecně platí, že po snězení potraviny s vysokým glykemickým indexem dostaneme velmi brzy po jídle hlad a často i chuť na sladké. Případně i obojí, což je ještě horší. Doporučuje se proto častěji zařadit do jídelníčku potraviny s nízkým glykemickým indexem. Škála je přitom následující – glykemický index potravin v rozmezí 100 – 70 je vysoký, 69 – 56 je střední a 55 – 0 je nízký.

Jakých hodnot dosahují nejběžnější potraviny? To vám ukáže následující tabulka.

Tabulka glykemického indexu základních potravin

Potravina Glykemický index
Pivo 110
Smažené hranolky 105
Brambory pečené v troubě 95
Bramborová kaše 90
Hranolky smažené 90
Med 90
Předvařená rýže 90
Brambory vařené bez slupky 87
Bageta 85
Corn flakes 85
Vařená mrkev 85
Chipsy 80
Pizza sýrová 78
Croissant 75
Dýně 73
Meloun červený 71
Brambory šťouchané 70
Chléb pšeničný bílý 70
Coca cola 70
Nudle 70
Banán 65
Brambory vařené v páře 65
Brambory vařené ve slupce 65
Celozrnný chléb 65
Fanta 65
Hrozinky 65
Kuskus 64
Müsli tyčinka 61
Špagety vařené 20 minut 60
Zmrzlina 60
Vločky müsli 55
Bramborové knedlíky 52
Džus pomerančový 50
Jahody 50
Kaše ovesná 48
Koláče 48
Kuřecí nugety 45
Hroznové víno 40
Rybí prsty 36
Jogurt 35
Mrkev syrová 35
Pomeranč 35
Čočka hnědá 30
Fazole bílé 30
Fazole zelené 30
Jablko 30
Mléko (polotučné) 30
Čočka červená 27
Párky 27
Čokoláda hořká 70 % kakaa 22
Oříšky kešu 22
Oříšky burské 20
Ořechy vlašské 15
Brokolice 10
Česnek 10
Cibule 10
Houby 10
Paprika 10
Rajče 10
Saláty hlávkové 10
Zelenina kořenová 10
Zelí 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na závěr ještě „nahlédněme pod pokličku“ tuku. Pokud se obáváte, že bude mít glykemický index snad nejvyšší ze všech, uklidníme vás, že opak je pravdou. Glykemický index tuku je totiž 0.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>