Jídelníček na hubnutí: Jak si ho sestavit?

Trápí vás nadbytečná kila? Už jste tolikrát drželi různé druhy diety, kdy jste jedli jen bílkoviny, vařili si tukožroutskou polévku a večeřeli půlku kedlubny? Takový jídelníček je velmi zrádný, protože při návratu k běžné stravě následuje nepříjemný jo-jo efekt. Co jíst a co vynechat při hubnutí a jaký je ideální jídelníček na hubnutí?

Při každém hubnutí platí jednoduchý princip – musíte spálit více kalorií, než jich sníte. To ale neznamená hladovění! Úspěšná dieta je taková, při které se budete stravovat racionálně a do svého denního programu také zařadíte pohyb. Jen tak si zajistíte zdravé hubnutí, bez toho aniž byste opět přibrali. Protože u jídelníčku na hubnutí už budete chtít vytrvat i po docílení vysněné váhy. Proč? Protože vám zachutná!

Principy jídelníčku na hubnutí

  • Žádná hladovka ani dieta zaměřená pouze na jeden typ potraviny.
  • Vyvážený jídelníček, v němž jsou zastoupeny bílkoviny, sacharidy a v rozumné míře i zdravé tuky. Nesmí chybět zelenina a ovoce.
  • Nutné je jíst pravidelně po menších porcích. To znamená 5 x denně po cca dvou až třech hodinách.
  • Nutné je vynechat tučné a sladké jídlo – jmenovitě tučné maso, uzeniny, sladkosti, cukroviny, slazené nápoje.
  • Místo bílého pečiva si zvykněte na celozrnné – to vás lépe zasytí a je zdravější.
  • Ke každému jídlu si dejte zeleninu – ať už formou salátu či grilované přílohy.
  • Pijte dostatek vody – 2,5 litru čisté pramenité vody je základem. Slazené čaje nahraďte bylinkovými.
  • Naučte se vařit „neznámé“ potraviny jako jsou jáhly, pohanka nebo kuskus. Jejich příprava je rychlá, jsou chutné a ideální do zdravého jídelníčku.
  • Hýbejte se – každý den si udělejte čas na pohyb – stačí procházka, práce na zahrádce, jízda na kole…

Jídelníček na hubnutí na míru

Každý z nás má jiné chutě a potřeby. Je možné, že zpočátku pro vás bude komplikované zásady jídelníčku na hubnutí dodržovat. Zkuste si v něm najít to své – možná vám zachutná kuskus, ale nesednou vám jáhly, takže se do této potraviny nenuťte. Vyberte si takovou zeleninu, která vám chutná a nenadýmá vás.

I jídelníček na hubnutí by měl být vyvážený – to znamená, že v něm mají své zastoupení bílkoviny (libové maso, nízkotučné mléčné výrobky, luštěniny), sacharidy (neboli přílohy – celozrnné pečivo, rýže, těstoviny, brambory…) i tuky (nejlépe kvalitní rostlinné oleje). Vitamíny a vlákninu pak dodá nejlépe sezónní zelenina a ovoce, které se může stát zajímavou svačinou a ukojit vaše chutě na sladké.

Ukázkový jídelníček na hubnutí

  • Snídaně: Celozrnná bageta, žervé, rajče. K pití neslazený ovocný čaj.
  • Svačina: Mrkev.
  • Oběd: Přírodní krůtí plátek s celozrnnou rýží, dušená zelenina.
  • Svačina: Nízkotučný bílý jogurt.
  • Večeře: Mix listového salátu s rajčetem, olivami a tuňákem. Krutony z celozrnného chleba.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,
  1. marcela says:

    Dobrý den, chci se zeptat, překonala jsem rakovinu ženských orgánu, ztrátu dvojčat,9 gyn.operací,bude mi 39 let a jsem typ jablka a po všech výkonech mi zustalo povislé břicho a hlavně obvod pasu 90, měřím 171 a mám 77 kg,

    a ze zdravotnho hlediska právě začínám s protiplísňovou dietou, a kazdy nám říká něco jiného, tak prosím o radu

    jímí 5x denně menší porce a peči žítny a špaldový chléb, celozrnné těstoviny,špaldové a žitné vločky, tmavou rýži, kefír, bíly jogurt a zeleninu, kavu též špaldovou a když má neodolatelné chutě na sladké tak ma 85% čokoládu si vezme 2 čtverečky, jinak sladím stevii
    je to takto v pořádku, a zda je i možnost při teto diete trochu zhubnout

    děkuji za vaší odpoved, omlouvám se, že vás takto zatěžuji

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>