Makrobiotická strava, makrobiotika: Jídelníček v rovnováze

Základním principem makrobiotické stravy je snaha o vyváženost dvou protikladných energií, které jsou podle buddhistického učení základním principem veškeré existence na světě. Jaké potraviny makrobiotická strava doporučuje? Kterým se vyhnout? A lze se takto stravovat zdravě a vyváženě?

Na jedné straně energie dostředivá (jang), na straně druhé odstředivá (jin). Tyto energie by měly být v souladu, abychom se cítili dobře. Na vyrovnanosti těchto dvou klíčových energií je založena i makrobiotická strava, kterou vytvořil japonský buddhista George Oshawa. Ten potraviny rozdělil podle jejich energie na několik skupin.

Pásmo zdraví aneb makrobiotické potraviny

Klíčovou skupinou pro příznivce makrobiotické stravy jsou potraviny, které mají vyrovnané energie, tj. patří do tzv. pásma zdraví. Jinak se jim také říká makrobiotický talíř. Na něm si můžeme představit lokální zeleninu a ovoce, obiloviny a luštěniny, rostlinné oleje.

Makrobiotické potraviny by měly tvořit největší část jídelníčku, protože jejich energie je vyrovnaná, tudíž mají pozitivní vliv na naše zdraví (nevyklání naši energie na jednu ani na druhou stranu). Pokud se na makrobiotický talíř podíváme, je pozitivní, že v něm najdeme hodnotné bílkoviny v luštěninách, vitamíny v ovoci a zelenině. Tyto makrobiotické potraviny jsou také bohaté na vlákninu, která je prevencí řady civilizačních chorob.

Nezdravé potraviny z hlediska makrobiotické stravy

Jestliže pásmo zdraví zahrnuje výše jmenované potraviny, nad tzv. pásmem zdraví, tedy mimo makrobiotický talíř, se objevují sladkosti, džusy, ovoce vypěstované mimo náš podnebný pás, alkohol nebo káva. Tyto potraviny by měl makrobiotik zavrhnout.

Pod tzv. pásmem zdraví jsou umístěny sýry, maso, vejce a sůl. Není to ovšem tak, že by tyto potraviny nemohla makrobiotická strava zahrnovat. Neměly by však tvořit jádro jídelníčku a měly bychom si z nich vybírat. Může se jednat například o bílý jogurt, přírodní sýr nebo rybu. Tučné a červené maso je nevhodné, stejně tak jako tučné a slané sýry.

Přísná makrobiotická strava pak nepovoluje živočišné bílkoviny, dokonce se může stočit pouze ke konzumaci rýže. Takový jídelníček je ovšem nevyvážený a chybí v něm některé důležité vitamíny a minerály (např. B12 nebo vápník).

Jídelníček rozumného makrobiotika

Konzumovat dostatek zeleniny, luštěnin, ovoce a vybraných živočišných bílkovin (rybí maso, kvalitní mléčné výrobky) může být pro naše tělo prospěšné. Podívejme se, jak by mohl vypadat jídelníček rozumného přívržence makrobiotické stravy.

  • Snídaně: ovesné vločky se sušeným či čerstvým lokálním ovocem, bílý jogurt, ovocný čaj.
  • Svačina: jablko.
  • Oběd: luštěninová polévka, pohanka s grilovaným pstruhem a zeleninou.
  • Svačina: hrst ořechů.
  • Večeře: zeleninový salát s tofu, celozrnná bageta.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>