Potravinová pyramida zdravé výživy

Každý z nás ten obrázek už někdy viděl. Potravinová pyramida začíná širokou základnou s vyobrazením chleba, rohlíků, obilovin a ve špičce je zakončena cukrem, solí a tukem. Graficky nám tak říká, čeho bychom měli jíst hodně a čeho co nejméně. Jednoduché. Co dalšího z potravinové pyramidy potravin vyčteme a jaká jsou aktuální doporučení zdravé výživy?

Základ potravinové pyramidy: zelenina, či sacharidy?

Abychom to hned na začátku zkomplikovali, je třeba říci, že potravinová pyramida není jen jedna. Názory odborníků na zdravou výživu se pochopitelně liší a například tzv. středomořská potravinová pyramida zdravé výživy vůbec nezačíná sacharidy, ale zdůrazňuje potřebu pohybu.

Středomořská potravinová pyramida

  • Buďte v životě aktivní, sportujte, scházejte se s přáteli (třeba ke zdravé večeři).
  • Jezte co nejvíce ovoce a zeleniny, zařaďte do svého jídelníčku také obiloviny (přílohy).
  • Nedílnou součástí středomořského jídelníčku jsou ryby a mořské plody. Také v ČR máme chutné ryby – například pstruha.
  • Pyramida se zužuje a menší část patří sýru, mléčným výrobkům, drůbežímu masu a vejcím.
  • Následuje červené maso, tuky a sladkosti.


Středomořská potravinová pyramida. Zdroj: Wikipedia

Faktem je, že některé studie ukazují, že nadměrná konzumace sacharidů nemusí být pro naše zdraví prospěšná, může způsobovat obezitu a únavu. Některé podobné studie argumentují tím, že sacharidy jsou záležitostí několika posledních tisíců let. Před tím byl člověk odkázaný především na lov nebo sběr bobulí. Nicméně pro zdravý jídelníček platí, že by měl být vyvážený. Proto si sacharidy v rozumné míře dopřávejte.

Tradiční potravinová pyramida zdravé výživy říká, že počet porcí sacharidů na den by měl být mezi 3 až 6. Mezi základní sacharidy patří pečivo, müsli, brambory, těstoviny, rýže.  Ze zeleniny a ovoce bychom měli konzumovat především sezónní a lokální výpěstky a sníst kolem 5 porcí za den.

Mléčné výrobky a maso v potravinové pyramidě

Bílkoviny se nacházejí asi v polovině potravinové pyramidy zdravé výživy a spadají sem jak mléčné výrobky, tak maso. Jedna porce mléčných výrobků může obsahovat přibližně sklenici mléka, jogurt nebo 5 dkg sýra. Počet porcí na den je v případě mléčných výrobků 2 až 3.

Počet porcí z masa je v případě potravinové pyramidy zdravé výživy určen na maximálně dvě denně. Jedná se o 120 g masa. Alternativou je jedno vejce nebo sojové maso. Do této kategorie spadají také luštěniny.

Nevhodné potraviny v pyramidě zdravé výživy

Všichni o nich víme, že bychom je příliš konzumovat neměli, ale přesto se bez nich často nedokážeme obejít. Jde o tuky, cukry a sůl. Z tuků bychom měli preferovat rostlinné – například olivový olej, čaj je možné osladit i tmavým cukrem či medem. Sůl zčásti výborně nahradí bylinky.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>