Omega 3: Význam a nežádoucí účinky

Když se zajímáte o zdravou výživu, ze všech stran uslyšíte, že omega 3 mastné kyseliny by měly být součástí vašeho vyváženého jídelníčku. Určitě také víte, že nejvíce omega 3 mastných kyseliny je obsaženo v rybách. Víte ale, co proč jsou tyto látky pro organismus tak významné a jaké mají nežádoucí účinky? 

Význam Omega 3 pro lidský organismus

Omeg3 mastné kyseliny jsou pro lidský organismus důležité, ale lidské tělo si je neumí samo vytvořit, proto je nutné přijímat je ve stravě. Jak v těle tyto látky působí?

  • Jsou protizánětlivé.
  • Snižují krevní tlak.
  • Působí proti kornatění cév.
  • Posilují srdeční činnost a cévní systém.
  • Podporují imunitu.
  • Posilují schopnost koncentrace.

Z tohoto důvodu jsou omega 3 mastné kyseliny považované za vhodnou prevenci celé řady civilizačních chorob, mezi něž patří hlavně cévní onemocnění, nemoci srdce, nádory, cukrovka nebo artritida.

Kde jsou omega 3 mastné kyseliny?

Především v tučných rybách, jako je například losos, tuňák, sleď, makrela ze sladkovodních ryb je vhodný pstruh. Omega 3 najdete také v různých semínkách, zejména ve lněných semínkách, nebo v listové zelenině.

Kolik omega 3 je potřeba?

Zdravý člověk, který chce omega 3 zařadit především jako prevenci, nemusí polykat doplňky stravy. Stačí, když do jídelníčku zařadí jednou týdně rybu, přidá semínka a listovou zeleninu. Při srdečních chorobách se ale doporučuje užívat rybí tuk, stejně tak i při revmatické artritidě.

Nežádoucí účinky omega 3

Ovšem pozor, omega 3 mastné kyseliny se nemusí projevit jen pozitivně. K nejčastějším vedlejším účinkům patří například průjem, žaludeční nevolnost, časté říhání nebo plynatost. Když budete rybí olej užívat ve vysokých dávkách, může se objevit také krvácení – například z nosu, nebo krev objevíte v moči.

Otázkou, která se stále více řeší, jsou také těžké kovy a další látky obsažené v těle ryb. Možná žaludeční nevolnost, plynatost nebo říhání je zase spojována s tím, že některé tučné ryby mají vysoký podíl rybího tuku.

Pozor by si měli dát také lidé, kteří se léčí s některou chorobou, omega 3 mastné kyseliny se nedoporučují při poruchách krevní srážlivosti nebo když užíváte léky proti srážlivosti krve. Obezřetní by měli být také diabetici, kteří by se měli poradit se svým lékařem.

Vedlejší účinky rybího oleje a omega 3 mastných kyselin jsou většinou jen mírné, a proto málo nebezpečné. Vadit nám může také rybí pachuť, kterou lze ale minimalizovat přidáním dalších suroviny při úpravě ryby, jako je třeba citron, tymián nebo rozmarýn.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>