Racionální výživa: Jak jíst správně zdravě

Naskakuje vám při spojení racionální výživa husí kůže? Vyhýbáte se obchodům se zdravou výživou na sto honů? Rozumná strava není pouze o klíčkách a potravinách s podivnými názvy, ze kterých máte kopřivku. Možná budete překvapeni, ale racionální výživa může být velmi chutná.

Záleží pochopitelně na tom, jak suroviny upravíte a na nastavení vašich chuťových buněk. Je třeba si přiznat, že tofu nebo šmakoun nemusí skutečně chutnat všem. Není ale nic snazšího, než je z jídelníčku vypustit a dopřát si jinou potravinu.

10 zásad racionální výživy

  • Rozumná strava je vždy pestrá – dopřávejte si sacharidy (celozrnné pečivo, obiloviny, rýže, brambory…), bílkoviny (bílé maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny) i tuky (olivový olej, ořechy). Nezapomínejte na zeleninu a ovoce.
  • Přednost dávejte lokálním a sezónním potravinám – na jaře a v létě konzumujte více místní zeleniny a ovoce, protože jsou čerstvé.
  • Jezte pravidelně po menších porcích (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře). Na jídlo si udělejte čas.
  • Abyste neměli pocit, že se při menších porcích šidíte, dávejte si jídlo na menší talířek, jezte pomalu a nechte impuls o sytosti dojít do mozku.
  • Ke každému jídlu si dejte zeleninu nebo ovoce.
  • Vyhýbejte se přejídání večer – nejvíce energie potřebujete přes den, proto snídejte a obědvejte. Na výmluvy, že nemáte čas, zapomeňte.
  • Omezte příjem živočišných tuků (zejména tučného masa) a uzenin. Občas si dopřejte kvalitní šunku, ale vyhýbejte se laciným párkům či špekáčkům.
  • Z masa si dopřávejte zejména ryby. Na škodu není ani občasná konzumace libového červeného masa.
  • Dávejte přednost kvalitě před kvantitou.
  • Omezte konzumaci průmyslově zpracovaných potravin.

Co a kdy jíst při racionální stravě

Asi každý z nás už slyšel poučku o tom, že sacharidy by se měly jíst ráno a večer již nikoli. Jenže ani na tom se odborníci neshodují. Podle některých z nich je vhodné si konzumaci sacharidů rozdělit a nevynechávat je ani večer (naše tělo potřebuje nějakou energii také na usnutí a bere si ji především ze sacharidů).

  • Snídaně – celozrnné pečivo nebo ovesné vločky, sýr, jogurt, vejce nebo libová šunka. Racionální výživu ráno doplníme ovocem.
  • Svačina – vhodné je ovoce nebo hrst ořechů, popř. kvalitní mléčný nápoj nebo jogurt.
  • Oběd – měl by se skládat z porce sacharidů (těstoviny, rýže, brambory, kuskus…), bílkovin (ryba, libové maso, vejce, luštěniny) a zeleniny. Jako příklad můžeme uvést kuskus s grilovaným lososem a zeleninovým salátem.
  • Svačina – zelenina, ovoce nebo mléčný nápoj.
  • Večeře – například celozrnné pečivo se šunkou či sýrem a zeleninou, zeleninový salát s vejcem a chlebem, pomazánka, těstovinový salát.

Součástí racionální výživy je i dodržování pitného režimu – základem je minimálně 2,5 litru čisté vody, vhodné jsou také bylinkové čaje.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>