Sacharidy v potravinách: Tabulka

Bílé pečivo, celozrnná bageta, těstoviny, knedlíky… Jde o potraviny, které tvoří důležitou součást našeho jídelníčku. Ve výživě se jim také říká sacharidy neboli cukry. Proč je naše tělo potřebuje? V jakých potravinách sacharidy najdeme? A jak často je konzumovat?

Pokud začnete číst různá výživová doporučení, zjistíte, že kromě bílkovin a tuků byste měli jíst také sacharidy. S těmi je to relativně složité, protože jich existuje celá řada – od monosacharidů, kam patří například ovocný cukr fruktóza, až po složité polysacharidy, což jsou například rostlinné škroby.

Význam sacharidů ve výživě? Energie!

Sacharidy jsou velmi důležitým zdrojem energie v lidském těle – pokud například pocítíte náhlý hlad a poklesne vám hladina cukru v krvi, budou to právě sacharidy (například v podobě rohlíku koupeného na rohu v pekařství), které vašemu tělu ihned dodají energii.

  • Rychlý zdroje energie.
  • Jediný zdroj energie pro červené krvinky.
  • Klíčový zdroj energie pro mozek.
  • Podílí se na metabolismu v játrech.

Sacharidy v potravinách při dietě

Jestliže je vaším cílem zhubnout, pak se možná dočtete, že byste měli vynechat sacharidy, protože zvyšují hmotnost. Faktem je, že část přijatých sacharidů si tělo může přeměnit na tukové zásoby, pokud bude mít dostatek energie a především když mu k tomu dáme důvod, protože se stravujeme velmi nepravidelně.

Takže ano, sacharidy jezte i při dietě, protože pokud je vypustíte, bude vaše tělo unavené a začne mít důvod si dělat energetické zásoby na „horší časy“. Záleží samozřejmě na kvalitě přijímaných sacharidů. Místo bílého pečiva dejte přednost celozrnnému. Vynechejte knedlíky a místo nich si dopřejte raději trochu těstovin, rýže nebo brambor.

Kolik sacharidů denně potřebujeme?

Průměrná denní dávka sacharidů u dospělého zdravého člověka by se měla pohybovat kolem 300 – 400 g. Důležitým zdrojem energie jsou zejména tzv. polysacharidy, konkrétně obilniny, brambory, rýže a částečně také luštěniny.

Tělo si bere energii i z dalších sacharidů, jako je například řepný cukr. Ten obsahuje celá řada potravin a není zrovna vhodným zdrojem energie pro naše tělo, protože se při jeho metabolismu spotřebovává také řada minerálů a vitamínů, konkrétně například hořčík nebo vápník. Částečně se také tento cukr přeměňuje na tuk, který se pak může ukládat.

Sacharidy v potravinách – kde a jaké

  • Monosacharidy (jednoduché cukry) – jde například o glukózu, kterou najdeme v lidské krvi a jež je klíčovým zdrojem energie pro krvinky, mozek i činnost srdce. Jinak se jí také říká hroznový cukr. Glukózu najdeme v ovoci nebo medu. V těle vzniká také štěpením složitějších cukrů na jednodušší. Důležitým zdrojem energie je také fruktóza obsažená rovněž v ovoci.
  • Disacharidy – jde o cukry složené ze dvou sacharidů. Konkrétně o zmiňovaný řepný cukr, laktózu neboli mléčný cukr, která je obsažená v mléce a mléčných výrobcích, nebo o maltózu, což je sladový cukr.
  • Oligosacharidy – sloučeniny složené z více jednoduchých cukrů. Najdeme je zejména v luštěninách.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>