Strava, jídelníček při kojení: Co jíst při kojení?

Chcete svému děťátku dopřát dostatek zdraví prospěšných látek? Kromě udržení zdraví by vám však přijímané potraviny měly zároveň dodat také dostatek energie. Více energie totiž znamená, že nebudete z péče o miminko tolik vyčerpaná. Jaká je tedy vhodná strava při kojení? Co je nejlepší jíst, když kojíte?

Vhodnou stravou při kojení spojíte příjemné s užitečným. Vy nebudete zbytečně přibývat na váze a miminko nebude bolet bříško. Čeho se ve stravě při kojení vyvarovat a co naopak do jídelníčku určitě zařadit?

Zdravá strava při kojení

Základem je jíst často (ideálně pětkrát denně) a vybírat si kvalitní výživné potraviny. Váš jídelníček by měl být pestrý a vyvážený tak, aby vám strava při kojení zajistila dostatek sacharidů, bílkovin, tuků, vitamínů a minerálních látek. Jíst byste měla zejména dostatek vlákniny, probiotických kultur, vitamínu A a C, vápníku, železa, jódu a zinku.

Vhodnými potravinami při kojení jsou především:

  • libové maso (drůbeží, králičí a telecí) a ryby
  • polotučné mléčné výrobky (bílý jogurt, kefírové a acidofilní mléko), přírodní a tvrdé sýry
  • kvalitní rostlinné oleje, v menší míře margaríny a máslo
  • cereální výrobky, těstoviny, rýže, brambory
  • ne příliš nadýmací zelenina (mrkev, cuketa, špenát, okurka apod.)
  • méně kyselé ovoce (jablka, hrušky, banány, meruňky, borůvky, švestky, třešně apod.)
  • luštěniny (hrášek, loupaná čočka)

Svou stravu při kojení přitom ideálně upravujte tak, aby v ní zůstalo co nejvíce vitaminů a minerálních látek a připravené jídlo už znovu neohřívejte.

Dostatečné množství energie pak dodáte svému tělu příjmem cukru, ovšem nejlépe ve formě potravin s nízkým glykemickým indexem – cereálie, celozrnné pečivo, ovoce, zelenina. Ve vašem jídelníčku by samozřejmě neměly chybět mléčné výrobky. Jestliže budete při kojení jíst podle zásad zdravé výživy, nemusíte se bát, že byste přibrala na váze.

Do stravy při kojení zařaďte také pitný režim – vypít byste měla alespoň 2,5 litru tekutin denně. Vhodnými nápoji jsou především atestovaná neperlivá voda a lehce mineralizovaná voda bez bublinek, čaje pro kojící ženy a ovocné čaje (z jahodníku, maliníku, ostružiníku, lipový květ nebo šípky), domácí mošty, ovocné a zeleninové 100% džusy ředěné vodou 1:1.

Nevhodná strava při kojení

Vyhnout byste se měla těmto potravinám:

  • tepelně neupravené výrobky (např. majonézové saláty, syrová vejce, maso, nepasterizované mléčné výrobky, zrající a čerstvé sýry) a tepelně neopracované maso (např. tatarský biftek nebo sushi),
  • polotovary a potraviny obsahující konzervační látky, umělá sladidla a barviva,
  • potraviny s vysokým obsahem soli a éček,
  • příliš tučná a sladká jídla,
  • bylinkové čaje nevhodné pro kojící ženy, černý a zelený čaj, nápoje obsahující chinin, kofein a alkohol.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>