Syrová strava – Raw food

Dovedete si představit, že byste se vzdali veškerých tepelně upravených pokrmů? Jedli byste pouze zeleninu, ovoce a ořechy v syrovém stavu? Jedním z módních trendů je tzv. syrová strava, která se vrací k našim dávným kořenům. Co dovoluje za potraviny? Jaké jídlo je zakázané? V čem je syrová strava prospěšná a v čem naopak škodí?

Syrová strava neboli raw food. Také vám to zní příliš zdravě a představujete si pouze mísy salátu na různý způsob? V podstatě jste velmi blízko. V rámci tohoto stravovacího směru jsou totiž povoleny pouze potraviny, které nejsou tepelně a chemicky upraveny. A to může být především zelenina, ovoce, ořechy nebo semínka.

Syrové stravování: Žádný chleba ani steak

Říkáte si, že to nezní špatně, protože v zelenině i ovoci je celá řada vitamínů a neustále čteme informace o tom, že je třeba jíst je pětkrát denně. Jenže dovedete si představit, že by syrová strava, tj. ovoce, zelenina a ořechy tvořily 80 – 100 % vašeho jídelníčku? Tak se totiž stravují vitariáni – příznivci syrové stravy.

Stejně jako na celou řadu problémů, existují i na syrové stravování dva proudy názorů. Jeden, který se ho zastává, druhý, který ho kritizuje. Zastánci syrové stravy argumentují tím, že tepelně upravené potraviny ztrácejí vitamíny i enzymy. S tím nelze nesouhlasit, protože tepelná úprava ovoce i zeleniny prokazatelně ničí například vitamín C nebo kyselinu listovou (vitamín B9). Tyto látky, stejně jako další vitamíny obsažené v syrové zelenině a ovoci, jsou pro naše tělo nezbytné.

Některé vědecké výzkumy ukázaly, že tělo na syrovou stravu reaguje lépe než na tepelně upravené jídlo, kdy se v našem těle začne zvyšovat počet bílých krvinek, protože snědenou potravu vyhodnotily jako nepřítele. Při konzumaci syrového ovoce nebo zeleniny k podobné obranné reakci nedochází.

Nebezpečí syrové stravy

Nicméně přejít ze dne na den na syrovou stravu by mohlo mít za následek i zažívací potíže, protože naše tělo je již po generace stavěné na konzumaci teplého jídla. Navíc s tím souvisí i radikální nárůst příjmu vlákniny, což může naše tělo také snášet špatně.

V čem spočívá konkrétní nebezpečí syrového jídla? Stejně jako v případě jiných jednostranně vykloněných stravovacích směrů hrozí nedostatek některých živin. V případě raw food jsou to zejména živočišné bílkoviny a vitamín B12. Dokonce i někteří propagátoři syrové stravy hovoří o tom, že tepelně neupravené potraviny by měly tvořit maximálně 80 % našeho jídelníčku, aby si organismus zachoval zdravé fungování.

Jak přejít k syrové stravě?

Pokud se pro syrovou stravu rozhodnete, realizujte přechod pomalu. Tj. postupně vypouštějte tepelně upravené potraviny a nahrazujte je syrovou zeleninou a ovocem. Můžete začít například u večeře, kdy si místo chleba se sýrem dopřejete zeleninový salát. Ráno si místo klasické snídaně zase můžete připravit salát ovocný doplněný o hrst ořechů.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>