Vyvážená strava: Sestavte si jídelníček na míru

Nechcete utrácet za umělé doplňky stravy? Chcete žít zdravě a spokojeně? Pomůže vám úprava jídelníčku. Jak by měla vypadat vyvážená strava? Na jaké jídlo během dne nezapomínat a jakému se naopak vyhnout? Zlepšete své zažívání, zbavte se únavy a buďte plní vitality!

Současná doba na nás klade vysoké požadavky. Chceme dlouho vypadat mladí, v práci musíme podávat výkon a po práci nás čeká rodina, koníčky, přátelé. Navíc se každodenně setkáváme s celou řadou drobných stresů – na cestě do práce nás rozčílí zácpa, doma nás nemile překvapí složenka, šéf si na nás vylije špatnou náladu… A do toho nevhodná strava plná tuků, cukrů, éček. Není divu, že nám není dobře.

Jak vypadá vyvážená strava

Dobrou zprávou je, že se již zítra můžeme cítit lépe, pokud na sebe budeme více myslet. Začít bychom měli změnou jídelníčku. Klíčová je pro naše fyzické i duševní zdraví vyvážená strava. Ta by měla obsahovat dostatek sacharidů, které jsou důležitým zdrojem energie pro naše tělo. Zapomínat nesmíme ani na bílkoviny a tuky, bez nichž se zdravý člověk neobejde.

Zásady vyvážené stravy

  • Jezte kvalitní a čerstvé potraviny, které jsou co nejméně zpracovány.
  • Dbejte na zastoupení veškerých živin (sacharidy, tuky, bílkoviny) i vitamínů a minerálů.
  • Do vyvážené stravy patří dostatek zeleniny a ovoce – ideálně ke každému jídlu kousek.
  • Zapomeňte na sladkosti a sladké limonády.
  • Nevhodné jsou přesolené potraviny (chipsy apod.).
  • Dodržujte pitný režim – 2,5 litru vody + bylinkové čaje jsou ideálním řešením.
  • Vyhýbejte se nezdravým tukům (tučné maso, margaríny), ale dejte přednost těm s vysokým podílem omega 3nenasycených mastných kyselin (olivový olej, ořechy, rybí tuk).
  • Z bílkovin konzumujte luštěniny, kvalitní mléčné výrobky, vejce, bílé maso a libové červené maso.
  • Ze sacharidů dejte přednost celozrnnému pečivu, cereáliím, celozrnné rýži, bramborům, kvalitním těstovinám.
  • Jezte pravidelně menší porce – vyhnete se tak přibývání na váze i zažívacím potížím.

Ukázkový jídelníček vyvážené stravy

Sestavit si jídelníček vyvážené stravy není složité. Pokud s racionálním a zdravým stravováním teprve začínáte, bude se vám hodit několik tipů, jak na to. Vždy bychom měli dbát na to, aby potraviny byly kvalitní, obsahovaly co nejméně přídatných látek a v každém pokrmu byly zastoupeny sacharidy, bílkoviny i tuky.

  • Snídaně – dva plátky celozrnného chleba s lučinou, sýrem cottage nebo s dvěma až třemi plátky libové šunky, k tomu zelenina (rajče, okurka, ředkvičky…). Sladkou variantou je hrst ovesných vloček se sušeným ovocem, které zalijeme mlékem či bílým jogurtem. K pití je ideální ovocný nebo bylinkový čaj.
  • Svačina – hrst ořechů, čerstvé nebo sušené ovoce. Svačina je důležitá, protože nebudeme příliš hladový na oběd a naše tělo bude schopné lépe pracovat s energií, tj. neukládat si „tukové polštáře“ na horší časy (k tomu ho často vede střídání „hladového“ a „přejídacího“ období).
  • Oběd – luštěniny s kouskem chleba a zeleninového salátu; kuskus se zeleninou a grilovaný plátek krůtího masa; pohanková kaše s volským okem a zelný salát… Variant zdravého oběda, který přispěje k vyvážené stravě, je celá řada. Vždy by se měl skládat z porce sacharidů, bílkovin a zeleniny.
  • Svačina – zelenina nebo ovoce (nejlépe sezónní a lokální).
  • Večeře – neměla by být příliš tučná a těžká. Vhodné nejsou ale ani samotné zeleninové saláty, protože naše tělo potřebuje energii i na usnutí a během spánku. Pokud si budete dávat příliš lehké večeře, můžete se budit ospalí a unavení. Vhodné je proto zařadit na večeři také sacharidy a bílkoviny. Vhodné je třeba zeleninový salát s vejcem nebo rybou (tuňák, losos) a kousek pečiva.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>