Výživa seniorů: Jak na výživu ve stáří

Stejně jako v jiném životním období, i ve stáří platí, že strava má být pestrá, vyvážená a obsahovat dostatečné množství všech potřebných živin. Správná výživa seniorů je o to důležitější, že nedostatečná výživa se vždy nepříznivě odrazí na zdravotním stavu člověka. Podívejte se, jak na výživu ve stáří. + PŘÍKLAD JÍDELNÍČKU

Výživu seniorů je nutné přizpůsobit nejen fyziologickým změnám spojeným s procesem stárnutí a celkovému zdravotnímu stavu, ale také psychice jedince. Přestože ve stáří klesá potřeba energie, stravování má být kvalitní s dostatkem vitamínů a minerálních látek, čímž se zabrání příliš rychlému stárnutí organismu. Velmi důležité je také dodržování pitného režimu (s minimem příjmu tekutin okolo 1,5 l), protože s věkem klesá intenzita pocitu žízně a roste nebezpečí dehydratace.

Ve výživě seniorů nemají chybět bílkoviny a vláknina

Při výživě seniorů je vhodné zvýšit příjem bílkovin, aby se podpořily regenerační procesy v organismu. Bílkoviny tělo získává zejména z masa, mléka a mléčných výrobků (které jsou zároveň se sardinkami též významným zdrojem vápníku), ryb, vajec a luštěnin, proto by senioři měli tyto potraviny do svého jídelníčku určitě zařadit.

Důležitou složkou stravy starších lidí by se měla stát též vláknina, která je nezbytná pro správnou funkci trávicího traktu. Senioři totiž díky snížené výkonnosti zažívacího traktu často trpí zácpou. Tento problém však pomůže řešit například celozrnné pečivo (graham, žitný chléb či chléb Moskva), luštěniny, ovoce a zelenina, které jsou všechny výborným zdrojem vlákniny.

Výživa ve stáří by naopak neměla obsahovat nadměrné dávky slaných jídel, dále je třeba snižovat příjem živočišných tuků, cholesterolu a jednoduchých sacharidů.

Výživa seniorů – příklad jídelníčku

Jak na to? Podívejte se na příklad jídelníčku pro správnou výživu ve stáří:

  • Snídaně: krůtí šunka (50 g), grahamový rohlík (50 g), paprika či rajče
  • Svačina: jablko (150 g)
  • Oběd: filé z tresky (150 g) dušené, bramborová kaše (nízkotučné mléko, půl lžičky másla), salát
  • Svačina: jogurt (150 g), graham
  • Večeře: kuřecí rizoto se zeleninou (200 g)
  • 2. večeře: sýr cottage (100 g)

Zásady pro správnou výživu ve stáří

Závěrem zmiňme ještě několik zásad pro správnou stravu seniorů. Pokrmy se mají připravovat šetrně, aby se zamezilo ztrátě vitamínů. Jíst by se mělo alespoň pětkrát denně menší porce (jak jsme vám ukázali v příkladu jídelníčku), nehladovět ani se nepřejídat. Nezapomínat na svačiny a na polévky (vhodné jsou lehké zeleninové vývary), večerní jídlo nejpozději dvě hodiny před spaním.

V neposlední řadě by se mělo při výživě seniorů dbát na pohodovou atmosféru při jídle. Příjemné prostředí, přítomnost ostatních spolustolovníků, lákavě upravené a chutné jídlo pomáhají starším lidem upevnit stravovací návyky a posilují jejich pocit sounáležitosti.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>