Zásadité (zásadotvorné) potraviny: Seznam

Překyselení organismu je považováno za zdroj celé řady civilizačních chorob. Rozhodli jste se i vy zbavit svoje tělo nadměrné kyselosti? Podívejte se na seznam zásaditých potravin, které vám pomohou ph vašeho těla vyrovnat.

Spoustu zdravotních neduhů je možné vyléčit vhodnou změnou jídelníčků. Únava, ospalost, smutná nálada, zažívací potíže, alergie, cukrovka, hemeroidy… To jsou jen některé problémy, s nimiž nám může pomoci kvalitní stravování.

Pozor na kyselinotvorné potraviny

Ještě než se podíváme na samotný seznam zásadotvorných potravin, je třeba upozornit i na jídlo, které způsobuje naopak zvýšené kyselé prostředí v těle. Vedle konkrétní potraviny uvádíme i kyselinu, jejíž produkci v těle podporuje.

  • Maso a masné výrobky – kyselina močová
  • Vepřové maso – kyselina sírová a dusičná
  • Sladkosti, cukr, produkty z bílé mouky – kyselina octová
  • Sladidlo – kyselina mravenčí
  • Nealkoholické nápoje (sycené a slazené) – kyselina fosforečná
  • Káva, černý čaj, červené víno – kyselina tříslová

Jak si srovnat pH v krvi?

Kyselinotvorné potraviny mohu v kombinaci se stresem napáchat paseku – zvýšení hladiny kyselin v krvi pak vede ke vzniku a rozvoji výše uvedených civilizačních chorob. Stačí přitom málo – omezit příjem kyselinotvorných potravin a zařadit do svého jídelníčku více zásaditého jídla.

Ozdravění organismu také pomáhá rozumný pohyb – svižná procházka, jízda na kole, jogging nebo jen práce na zahrádce. Naopak při extrémním sportu dochází k tvorbě kyseliny mléčné, která je samozřejmě kyselinotvorná.

Neměli bychom zapomínat ani na dostatečný příjem čisté pramenité nebo minerální vody, která má rovněž zásaditý efekt.

Seznam zásaditých potravin

  • Ovoce -  meruňky, kiwi, třešně, banány, jahody, broskve, pomeranče, citronová šťáva, hrušky, ananas, broskve, jablka, vodní meloun.
  • Zelenina – celer, mrkev, cuketa, květák, brokolice, zelená paprika, okurky, rajčata, saláty, zelené fazolky, cibule, houby.
  • Rýže.
  • Jáhly.
  • Sójové boby – ostatní luštěniny jsou považovány za kyselinotvorné.
  • Nesvařené a neupravené mléko.

Jídelníček s vysokým poměrem zásaditých potravin

Seznam zásaditých potravin není příliš dlouhý, pravda. Jak se tedy v běžném dnu stravovat, když pečivo, sýry a uzeniny jsou považovány za kyselinotvorné potraviny? Není to zase tak složité.

  • Snídaně – celozrnné pečivo (je méně kyselinotvorné než to z bílé mouky) namazané slabší vrstvou žervé. Ovoce.
  • Svačina – menší ovocný salát.
  • Oběd – jáhlová kaše se zeleninou; sójové maso s rýží a zeleninovou oblohou; zeleninové rizoto, přírodní krůtí plátek se zeleninou a rýží.
  • Svačina – kousek zeleniny nebo ovoce.
  • Večeře – zeleninový salát s natvrdo uvařeným vajíčkem a s celozrnným pečivem.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>