Zásadotvorné potraviny: Seznam

V poslední době se stále častěji hovoří o prospěšnosti zásadotvorných potravin. Ptáte se, proč jsou pro naše tělo tak prospěšné? A jaké potraviny vlastně patří mezi zásadotvorné? Podívejte se na seznam zásadotvorných potravin!

Vědecké výzkumy začínají dokazovat, že náš dlouhodobý zdravotní stav je lepší, když pH těla je neutrální nebo lehce zásadité. Jestliže v potravě přijímáme vyšší množství kyselinotvorných potravin, může dojít k překyselení organismu. V případě kyselého pH také hrozí vyšší riziko osteropózy, oslabení svalů, srdečních onemocnění, cukrovky, onemocnění ledvin a řady jiných zdravotních problémů. Udržet správnou rovnováhu v těle pomohou právě zásadotvorné potraviny.

Zásadotvorné vs. kyselinotvorné potraviny

Vzhledem k tomu, že kyselinotvorné potraviny nám berou minerály, je důležité udržet správnou rovnováhu kyselin a zásad v našem těle. V ideálním případě bychom měli konzumovat cca 80 % zásadotvorných potravin a pouze 20 % kyselinotvorných. Jenže jak poznat, které potraviny jsou kyselinotvorné a jaké zásadotvorné?

V případě dnes tolik oblíbených výrobků platí jednoduché pravidlo – cukry, potraviny živočišného původu, průmyslově zpracované a rafinované potraviny, kvasnicové produkty, kvašená jídla, obilniny, umělá sladidla, káva, alkohol, čokoláda a sycené limonády jsou kyselinotvorné. Naopak zásadotvornými potravinami jsou zejména ovoce a zelenina.

Mezi zásadotvornými potravinami tak najdete produkty jako špenát, syrové brambory, mrkev, celer, ředkvičky, banán, citrón, meruňky, grapefruit, mango, meloun, rozinky, fíky, slunečnicová semínka, mandle, za studena lisované oleje, zelený čaj. A přestože se to může zdát neuvěřitelné, i kyselá šťáva z citrónu působí zásadotvorně (dokonce se užívání neředěné citronové šťávy před jídlem doporučuje při snaze o odkyselení organismu). Dokazuje to jediné – i když jsou potraviny kyselé na chuť, nemusí být kyselinotvorné.

Seznam zásadotvorných potravin

Nakonec se podívejme na seznam zásadotvorných potravin, které jsme seřadili sestupně od těch, které nejsilněji tvoří zásady, po ty, které tvoří zásady slabě.

  • zeleninové šťávy
  • pšeničné klíčky
  • bylinkový čaj
  • zelenina a listový salát jako např. okurky, zelí, čerstvé pampelišky, rajčata, cukety, tykev, mrkev, ředkvičky, kedlubny, pórek, polní salát, lilek, celer, brambory, bílé fazole, rukola atd.
  • omnimolekulární rostlinné potraviny, např. WurzelKraft
  • slunečnicová semena
  • plody jako např. fíky, rozinky, banány, citróny, melouny, třešně, hroznové víno, meruňky, broskve, jahody, angrešt, maliny, borůvky atd.
  • podmáslí
  • quinoa, amarant, špalda, jáhly, kroupy, pohanka
  • klíčky špaldy
  • obilná káva
  • avokádo
  • med
  • čočka, hrách, zelené a žluté fazole

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>