Zdravá výživa: Jídelníček

O zdravém jídle a výživě se dnes mluví a píše neustále. Na jedné straně se kvalita potravin zlepšuje a vznikají obchody se zdravým jídlem. Na straně druhé v médiích často zaznamenáváme potravinové skandály – jednou jde o nepovolené látky, podruhé o suroviny, které v daném jídle nemají co dělat. Co je to vlastně zdravá výživa a jak by měl vypadat náš jídelníček?

Trendy v oblasti zdravé výživy se proměňují – jednou nám média hlásí, že ta a ta exotická potravina pomáhá našemu zdraví, poté se objeví zpráva, že to s ní tak žhavé nebude. Při zvažování toho, co zahrnout do jídelníčku zdravé výživy bychom se měly z velké části řídit selským rozumem a dodržovat následující základní zásady.

Zásady jídelníčku zdravé výživy

  • Dávejte přednost čerstvým surovinám.
  • Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám s vysokým obsahem přídatných látek, barviv a konzervantů.
  • Konzumujte ovoce a zeleninu, zejména takovou, která je pěstována v našich podmínkách.
  • Vyhýbejte se přemíře sladkostí, slazených nápojů, potravinám s vysokým obsahem tuků a solí.
  • Dbejte na vyvážený a pestrý jídelníček, kde budou zahrnuty všechny potřebné živiny.
  • Jezte menší porce několikrát denně. Stejně jako našemu tělu škodí špatné potraviny, nesvědčí mu, když se hodně najíte jednou denně.
  • Součástí jídelníčku zdravé výživy je i pitný režim. Ideální je čistá voda a bylinkové čaje.
  •  Zdravá (racionální) výživa neznamená vyloženě dietu, proto si můžete občas a s rozumem dopřát sladkost. Samozřejmě platí, že čím kvalitně bude, tím lépe.
  • Z alkoholu není na škodu kvalitní víno nebo pivo, samozřejmě s rozumem.
  • Nestresujte se, pokud některou ze zásad jídelníčku zdravé výživy porušíte. Raději se jděte projít na čerstvý vzduch.

Potraviny z jídelníčku zdravé výživy

Samozřejmě, že na pultech obchodů najdete celou řadu potravin. Některé z nich jsou zdravé, jiné nezdravé a některé můžeme zařadit do kategorie „neutrální“. Zdravé potraviny bychom neměli zaměňovat s pojmem „léčivé potraviny“. Co si pod nimi tedy představit? Jde o potraviny, které mají pozitivní vliv na naše zdraví – mohou například zlepšovat zažívání, mají vysoký obsah vlákniny, působí jako prevence některých civilizačních chorob nebo obsahují vitamíny.

  • Zelenina – především lokální a sezónní druhy zeleniny by v našem jídelníčku neměly chybět. Konzumovat je můžeme ke každému jídlu jako přílohu, připravit si můžeme i zeleninový salát k večeři. Na trhu je k dostání celá škála různé zeleniny a opět objevujeme zapomenuté druhy, jako je například chřest, vodnice nebo tuřín.
  • Ovoce – je ideální variantou dezertu. Přednost bychom měli dávat místními ovoci, zejména jablkům, hruškám, třešním, jahodám, borůvkám, angreštu, rybízu, jostě, švestkám. Zapomínat bychom neměli ani na ořechy.
  • Pohanka, jáhly, kuskus – jde o stále oblíbenější potraviny, které obsahují důležité vitamíny (např. skupiny B) a první dvě jmenované byly dlouhou dobu součástí jídelníčku našich předků. Připravit z nich můžete samostatné chutné pokrmy, poslouží jako příloha k masu nebo zavářka do polévky.
  • Maso – o zdravotní prospěšnost masa se vedou živé diskuze. Jedni na něho nedají dopustit, jiní se mu raději vyhýbají. Na pravidelný příjem bílkovin bychom zapomínat neměli. Pokud se rozhodneme nejíst maso, je třeba zařadit luštěniny, které jsou na bílkoviny bohaté. Přednost bychom měli dávat masu, které je produkováno lokálně, nejlépe v ekologickém zemědělství.
  • Mléčné výrobky – také v této oblasti existují na jejich zdravotní prospěšnost různé názory. Někdo mléčné výrobky tráví lépe, jiný hůře. Stejně jako v případě masa je lepší sáhnout po kvalitních mléčných výrobcích s minimem přídatných látek.
  • Pečivo a přílohy – sacharidy jsou potřebné, protože z cukrů si naše tělo bere značnou část energie. Vhodnější je celozrnné pečivo či kváskový chléb. Z příloh můžeme doporučit celozrnnou rýži, brambory (nejlépe vařené), těstoviny.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>