Zdravé jídlo aneb už žádné klíčky!

Nemáme nic proti klíčkům, naopak. Jsou skvělé do těstovin nebo salátů. Jenže často si je spojujeme se zdravým jídlem, podobně jako šmakouna, tofu a vůbec všechny podobné suroviny, které najdete v racionální výživě. Zdravé jídlo je v první řadě rozumné a vyvážené. Jeho součástí je i kvalitní maso, sýry a pečivo.

Právě kvalita jídla je aktuálně velmi diskutovaná. Trend současné doby na jedné straně směřuje ke kvalitním surovinám, na druhé straně zaplavují pulty supermarketů pochutiny s velkým množstvím přídatných látek (éček). Zdravé jídlo by mělo být co nejvíce čerstvé a s minimem konzervantů, barviv a další chemie.

Jak vybrat zdravé jídlo?

Spotřebitel se ale často ocitá v pasti. Ze všech stran na nás útočí reklamy, které nás přesvědčují, že právě to nebo ono jídlo je zdravé. Nakonec se ukáže, že není. Je proto třeba dodržovat některá základní pravidla při výběru a nakupování potravin a zdravého jídla.

  • Čtěte obaly potravin – čím méně složek jídlo bude mít, tím autentičtější je, tj. jeho chuť a vzhled nejsou doháněny éčky.
  • Nakupujte v osvědčených prodejnách – supermarkety jsou sice vhodné na velký rodinný nákup a občas v nich najdete i koutky se zdravou výživou, nicméně zdravé a kvalitní jídlo dostanete ve farmářských obchodech, místním řeznictví nebo pekařství.
  • Dávejte přednost čerstvému jídlu – tj. krájené libové šunce před tou balenou, čerstvému pečivu před trvanlivým apod.
  • Vybírejte suroviny, nikoli polotovary – naučte se doma opět vařit ze základních surovin. Máte tak jistotu, že si připravíte zdravé a kvalitní jídlo.
  • Na nákup choďte s předem připraveným seznamem – vyhnete se tak situaci, kdy vám v košíku skončí celá řada nepotřebných a nezdravých pochutin, jako jsou brambůrky nebo sušenky.

Příprava zdravého jídla

Jak jsme naznačili v úvodu, zdravé jídlo není nudné a neskládá se pouze z vegetariánských surovin. Pod pojmem zdravé jídlo bychom si vždy měli představit vyvážený jídelníček, který se skládá ze sacharidů (celozrnné pečivo, rýže, brambory, těstoviny…), bílkovin (luštěniny, vejce, mléčné výrobky, libové maso), tuků (olivový olej, kvalitní máslo…) a nechybí v něm dostatek zeleniny i ovoce.

Důležitá je již zmiňovaná čerstvost potravin a surovin, ze kterých budeme jídlo připravovat. Polotovary nejsou zrovna prototypem zdravého jídla. Jestliže se obáváte toho, že vám příprava pokrmů zabere dlouhý čas, není to tak. Uvařit například kuskus je podobně rychlé jako příprava instantní polévky.

Zdravé suroviny si nekažte nevhodnou přípravou, která ze zdravého jídla udělá rázem těžko stravitelný pokrm. Ideálním způsobem je vaření v páře. To je velmi šetrné zejména u zeleniny, kdy zachovává více vitamínů než vaření ve vodě. Samozřejmě, že se neobejdete ani bez tuků, ale přednost dávejte kvalitnímu rostlinnému oleji před ztuženými tuky.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>