Zinek v potravinách: co ho obsahuje

Zinek se prý podílí na tom, jak krásní a zdraví budeme. Jestliže toužíte po přitažlivé a čisté pleti, je právě zinek tou pravou minerální látkou. V jakých potravinách zinek najdete? Jak se projevuje jeho nedostatek v těle?

Zinek je vedle hořčíku, draslíku, vápníku nebo železa dalším důležitým prvkem v našem těle. Nejenže jde o významný antioxidant, ale také se podílí na metabolických pochodech sacharidů, tuků a bílkovin. Společně s vitamínem A prospívá našim očím a slouží i jako prevence srdečních onemocnění.

Aby toho nebylo málo, tak se také podílí na hojení různých ranek na kůži, pomůže nám zbavit se ekzému nebo zánětu spojivek. Je toho celkem hodně na tak drobnou látku, jako je zinek, nemyslíte? Podívejme se, kolik ho vlastně potřebujeme a v jakých potravinách je ho nejvíce.

Doporučená denní dávka zinku

Pokud jste dospělí a zdraví, bude vám stačit, když denně přijmete 15 až 20 mg zinku denně. Není to zase tak mnoho a toto doporučené množství můžete splnit jen tím, že budete konzumovat pestrou a vyváženou stravu.Jsou ale situace, kdy se vaše tělo může s nedostatkem zinku potýkat – třeba v případě, že jste vegetarián, protože nejvíce zinku je právě v mase. Najdeme ho rovněž i v rostlinné stravě, nicméně jeho využitelnost pro lidské tělo je nižší.

Zvýšenou potřebu zinku má také organismus těhotných a kojících žen. Že má vaše tělo málo zinku, dá najevo špatným zrakem (šeroslepost), zhoršením paměti, hubnutím, pomalým hojením ran nebo lehkými depresemi. V takových situacích je vhodné zařadit do jídelníčku více potravin s obsahem zinku. Není třeba ho radikálně měnit a připravovat se na nějaké nepříliš dobré diety, protože zinek je obsažen v celé řadě potravin. Nejlépe ho naše tělo ale dokáže využít z masa.

Pokud se rozhodnete užívat doplněk stravy se zinkem, řiďte se přiloženým doporučením a nijak to nepřehánějte. Stejně jako u ostatních minerálů a vitamínů, také u zinku platí, že nadměrné množství škodí. Projevit se může i chudokrevností, protože zvýšená přítomnost zinku v organismu komplikuje práci jiným látkám, jež se na tvorbě červených krvinek podílí. Chudokrevnost se pak projevuje zvýšenou únavou, ospalostí a dušností.

Jaké potraviny mají nejvíce zinku?

Ke klíčovým zdrojům zinku patří zejména maso a játra, dále pak ořechy, slunečnicová a dýňová semínka, listová zelenina, obilné klíčky, kroupy, pohanka, špalda, droždí a meruňky.

Jídelníček plný zinku

  • Snídaně: dvě hrsti ovesných vloček, čerstvé nebo sušené meruňky zalité mlékem či jogurtem. K pití ovocný čaj.
  • Svačina: hrst ořechů.
  • Oběd: grilovaný hovězí steak, pohanka, salát z listové zeleniny.
  • Svačina: hrst obilných klíčků.
  • Večeře: čínská směs z kuřecího masa se zeleninou doplněná o dýňová semínka, rýže.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>