Dieta při vysokém cholesterolu: Co jíst?

Infarktu nebo mozkové mrtvice se bojí většina lidí v západní civilizaci. Jde o typické nemoci, jejichž příčinu lze hledat ve stresu a nezdravém životním stylu. Podle lékařů se pojí také se zvýšeným cholesterolem v krvi. Upravit jeho hladinu přitom může vhodná dieta, která funguje i jako skvělá prevence.

Cholesterol taky potřebujete

Pozor, není cholesterol jako cholesterol. Je nutné rozlišovat mezi tím, který laicky nazýváme „hodný“ a „špatný“. Jako hodný je označovaný HDL cholesterol, který v těle potřebujeme. Zatímco špatný LDL může napáchat neplechu, protože částice cholesterolu přenáší z krve do tkání, kde se usazuje.

Jaké jsou vhodné hodnoty cholesterolu?

                                         Norma          Zvýšené riziko         Vysoké riziko 

Celkový cholesterol             3,9 – 5,16           5,17 – 6,18                   nad 6,19

 

HDL cholesterol                   nad 1,2              pod 0,9

 

LDL cholesterol                    do 3,4               3,4 – 4,1                       nad 4,1

 

Problém nastává, pokud je v krvi vysoká hladina HDL (špatného) cholesterolu. Pak se totiž ukládá v cévách a vytváří tzv. aterosklerotické pláty. Riziko některé z nemocí (infarkt, mozková příhoda) zvyšuje i nezdravý životní styl, ke kterému patří třeba kouření, málo pohybu, nevhodná strava. A právě úprava jídelníčku by měla být prvním krokem při snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Dieta při vysokém cholesterolu – zásady

Vznik, resp. usazování LDL cholesterolu ovlivňuje, jaké tuky konzumujeme. Produkce špatného cholesterolu se zvyšuje, pokud je náš jídelníček bohatý na nasycené mastné kyseliny. Ty jsou přítomné hlavně v tucích živočišného původu, jako je maso nebo mléčné výrobky. Naopak nenasycené mastné kyseliny přispívají ke snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi. Najdeme je hlavně v rostlinných olejích (olivový, slunečnicový, řepkový…) nebo v rybách (losos, tuňák, pstruh, makrela).

Dietu při vysokém cholesterolu bychom proto měli založit na omezení tučného masa, uzenin nebo tučných mléčných výrobků. Dříve lékaři doporučili vyloučit také vajíčka, ale poslední výzkumy ukázali, že hladinu cholesterolu nezvyšují, proto si je klidně dopřejte. Jídelníček obohaťte také o nenasycené mastné kyseliny.

Současně pijte dostatek čisté pramenité vody a začněte se pravidelně hýbat nejlépe na čerstvém vzduchu, což váš organismus celkově osvěží. Z jídla se vyhýbejte také bílé mouce a sladkostem, což pomůže optimalizovat vaši váhu a tím se také snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí.

Jídlo vhodné při cholesterolové dietě

  • Ryby a rostlinné tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin.
  • Celozrnné pečivo, obiloviny a luštěniny.
  • Ovesné vločky, jáhly, pohanku.
  • Ovoce a zelenina.
  • Semínka a oříšky. Vhodné je především mleté lněné semínko.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.