Draslík v potravinách: Co ho obsahuje

Je to jedna z nejdůležitějších látek v našem těle. Draslík najdeme především v buňkách, kde zajišťuje jejich stabilní vnitřní prostředí. Podílí se také na správném fungování nervového systému, srdce i našich svalů. Jak se projevuje jeho nedostatek? V jakých potravinách draslík najdeme?

98 % draslíku najdeme v našem těle v buňkách. Lidský organismus ho potřebuje pro celou řadu činností, a tak je skvělé, že ho najdeme v celém spektru potravin. Pokud máme vyvážený jídelníček, neměli bychom nedostatek draslíku pociťovat.

Jsou ale situace, kdy naše tělo potřebuje více draslíku – jeho nedostatek se může projevovat při některých onemocněních (např. dlouhodobý průjem) nebo při extrémnějších sportovních výkonech. V takovém případě je vhodné zařadit potraviny bohatší na draslík.

Projevy nedostatku draslíku

  • Nejsou příliš konkrétní, proto můžeme nedostatek draslíku zaměňovat i s jiným zdravotními potížemi.
  • Při sníženém množství draslíku v těle můžeme pociťovat únavu, ospalost, křeče ve svalech, bolest hlavy nebo nepravidelný srdeční rytmus.

Doporučené denní množství draslíku

Draslík nepatří mezi látky, jež by naše tělo potřebovalo dodávat v umělých vitamínech nebo jiných doplňcích stravy. Doporučená denní dávka draslíku je u dospělých osob 2 až 4 gramy a člověk, který konzumuje vyváženou stravu, toto množství bez problémů získá z potravin.

Pozor bychom si měli dávat na nadbytek draslíku v těle, protože takový stav může napáchat neplechu. To, že má tělo příliš draslíku, se projevuje brněním v končetinách, dostavit se může nevolnost doprovázená zvracením nebo průjmem. Pokud byste měli podezření na předávkování draslíkem (např. z kapslí), vyhledejte lékaře, protože jeho hladina ovlivňuje i srdeční činnost a při nadbytku hrozí srdeční zástava.

Jak draslík pomáhá?

  • snižuje krevní tlak
  • přispívá správnému fungování nervové soustavy
  • pomáhá vylučovat odpadní látky z těla
  • pozitivně působí při léčbě alergií
  • přispívá ke správnému fungování svalů

Potraviny plné draslíku

Draslík nepatří k nedostatkovým minerálům, protože je přítomen v celé řadě potraviny, zejména pak v ovoci a zelenině. Pokud máte zvýšenou potřebu draslíku, například při vytrvalostním sportování nebo zažíváte období, kdy je namáhána vaše nervová soustava, zařaďte do svého jídelníčku více potravin bohatých na draslík.

Ten najdete především v

  • banánech
  • meruňkách – zejména sušených
  • bramborách
  • pomerančovém džusu
  • sušených švestkách
  • hrachu
  • vlašských ořeších
  • hrozinkách
  • sojové mouce
  • špenátu
  • květáku
  • mandlích
  • máku

Jídelníček bohatý na draslík

  • Snídaně: dvě hrsti vloček, pokrájený banán zalijte mlékem. K pití pomerančový džus.
  • Svačina: hrst sušených meruněk.
  • Oběd: grilovaný losos s rýží a salát z čerstvého špenátu.
  • Svačina: banán.
  • Večeře: zapečené brambory se zeleninou, zelný salát.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.