Jak sestavit jídelníček pro roční dítě

Na zdravou stravu se ve vaší rodině dbá. Váš nový člen roste jako z vody a brzy mu bude rok. Proto si lámete hlavu nad tím, jak vhodně sestavit jídelníček pro roční dítě, abyste mu dodali dostatek živin a vitamínů. Vždyť děťátko je ve vývoji a potřebuje zdravě růst. Připravili jsme pro vás několik tipů včetně ukázkového jídelníčku.

Zásady jídelníčku ročního dítěte

Nejprve několik zásad. Roční dítě už může celou řadu velmi chutných a zdravých potravin. Jedná se o různé druhy ovoce, zeleniny, chléb, pečivo, nejrůznější kaše, rýži, těstoviny, mléčné výrobky, maso. Měli bychom vždy dbát na to, aby byl jídelníček ročního dítěte pestrý a vyvážený. Skládáme ho proto vždy z porce sacharidů, bílkovin, tuků, zeleniny a ovoce. Pokud jídelníček chytře poskládáme, bude mít dítě dostatek všech potřebných živin a vitamínů.

  • Kupujte kvalitní potraviny, nejlépe základní suroviny, z nichž budete dítěti jídlo připravovat.
  • Vyhněte se drahým (a ne tolik zdravým) polotovarům ze supermarketů.
  • Dbejte na to, aby strava vašeho dítěte neobsahovala éčka.
  • Strava ročního dítěte by neměla obsahovat příliš soli, vyhýbejte se také koření, bylinky můžete používat uváženě.

Ukázkový jídelníček ročního dítěte

  • Snídaně – krajíc chleba s máslem a domácím džemem nebo medem, mléko (ideálně stále ještě mateřské, pokud kojíte). Variantou snídaně je také například ovesná nebo jáhlová kaše, kterou můžete dochutit medem nebo čerstvým ovocem.
  • Svačina – ideální je třeba tvaroh s ovocem, kousek sýra a zeleniny.
  • Oběd – důležitá součást dne. Jídlo by mělo obsahovat maso nebo jinou živočišnou bílkovinu (například vejce). Doporučuje se porce masa asi o velikosti dvou polévkových lžic. Přednost dávejte kvalitnímu masu z prověřených chovů. Dítěti můžete připravit třeba přírodní plátek krůtího masa s bramborovou kaší, rýží, těstovinami. Nezapomeňte opět na kousek zeleniny (vhodná je třeba mrkev, brokolice, listová zelenina…).
  • Svačina – vhodné jsou různé zeleninové nebo ovocné příkrmy, které si můžete připravit i doma, podávat můžete čerstvé ovoce, zeleninu, tvaroh s ovocem, ovocnou přesnídávku…
  • Večeře – měla by se opět skládat z porce sacharidů i bílkovin. Připravte dítěti třeba ovesnou kaši s ovocem a mlékem. Variantou je také rýže se zeleninou a kouskem sýra, těstoviny se zeleninou a masem.

Učte děti správným stravovacím návykům

Roční dítě je už malý šikovný človíček, kterému rozhodně nemusíte stravu mixovat. Podávejte mu malé kousky jídla (rozkrájené). Do ručičky se mu nebojte vložit kousek ovoce nebo zeleniny, kterou může ukusovat.

Dbejte na to, aby dítě jedlo na svém místě – ideálně ve stoličce u stolu. Naučíte ho tak, že s jídlem se nepobíhá a na snídani, oběd nebo večeři je třeba udělat si čas. Dítě nenuťte do jídel, která mu nechutnají. Zkuste najít zdravou a přitom chutnou variantu.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.