Nedostatek jódu

Že je jód důležitý pro správný vývoj plodu a následný růst dětí, není třeba připomínat. Na dostatečný přísun jódu bychom ale neměli zapomínat ani v dospělosti. Snížená hladina jódu v organismu totiž může způsobit zdravotní potíže. Jak se nedostatek jódu v organismu projevuje? Jak ho doplnit změnou jídelníčku?

Jód je velmi důležitý pro správnou činnost štítné žlázy, která jeho nedostatkem nemůže fungovat správně. Je třeba podotknout, že se sníženou funkcí štítné žlázy se setkávají především ženy. Nedostatek jódu byl také vypozorován u žen s nádorem v prsu. Dostatek důvodů pro to, věnovat se v dnešním článku problematice nedostatku jódu.

Projevy nedostatku jódu

Snížená obsah jódu v těle se projevuje jinak u dětí a jinak u dospělých. Neplechu může způsobit u při vývoji plodu. Těhotné ženy by proto měly dbát na dostatečný přísun jódu. Nedostatek této minerální látky může vést u dětí ke sníženým duchovním schopnostem a nižšímu intelektu (odborně nazýváno jako kreténismus). Nízký obsah jódu může vést i k poruchám sluchu.

Také u dospělých lidí může nedostatek jódu ovlivnit jejich duševní schopnosti, protože způsobuje poruchy soustředění. Mimo jiné může způsobovat také zvýšenou únavu, zpomalení reakcí. Podílet se může i na pocitu chladu v končetinách. K dalším projevům nedostatku jódu patří chudokrevnost, zácpa nebo suchá kůže. Na nedostatek jódu jsou citlivé zejména ženy. Projevit se může například poruchami menstruačního cyklu, může být i důvodem neplodnosti. V neposlední řadě může být nedostatek jódu příčinou depresivních stavů.

Jak doplnit jód

V našich podmínkách se většinou s nedostatkem jódu v jídelníčku již nesetkáváme, pokud konzumujeme pestrou a vyváženou stravu. Důležitým zdrojem jódu je mořská sůl a mořské ryby nebo řasy. Na jód jsou ale bohaté i některé druhy zeleniny. Jedná se především o fazole nebo brambory. Vítaným zdrojem jódu jsou také vajíčka.

Existují ale i potraviny, které vstřebávání jódu do těla omezují. Pozor bychom si měli dát na nadměrnou konzumaci košťálové zeleniny (například kedluben, květák, brokolice…). Problém ale způsobuje spíš nevhodný životní styl, který je bohatý na stres, kouření nebo alkohol.

Kolik jódu potřebujeme?

Asi nepřekvapí, že potřeba jódu se mění s ohledem na věk. Zvýšenou potřebu jódu mají těhotné a kojící ženy, které by měly konzumovat asi 200 mg jódu denně. U dětí od 5 let věku se doporučuje asi 90 mg jódu denně a u zdravého dospělého člověka asi 150 mg jódu.

Jídelníček bohatý na jód

  • Snídaně – krajíc celozrnného chleba s máslem, vajíčko, špetka soli obohacené o jód.
  • Svačina – bílý jogurt.
  • Oběd – rajčatová polévka, těstoviny s mořskými plody.
  • Svačina – ovoce nebo zelenina.
  • Večeře – listový salát s tuňákem, pečivo.
  • Po celý den – přiměřený přísun tekutin, minerální voda bohatá na minerály.

Další články z rubriky

Štítky: , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.