Paleo strava: Jídelníček podle prapředků

Jak se co nejlépe, nejzdravěji, ale zároveň chutně a rozumně stravovat? To je klíčová otázka, kterou řeší snad každý z nás. Jídelníček podléhá módním trendům, jednou je zdravé jíst sacharidy, podruhé bílkoviny. Paleo strava vychází z genetiky a navazuje na stravování našich předků. Co jíst a nejíst podle tohoto stravovacího směru?

Záměrně se vyhýbáme slovu dieta, protože ačkoli Paleo strava může pomoci redukovat vaši váhu, není jejím primárním účelem hubnutí, ale zdravý jídelníček založený na historickém vývoji lidského rodu. Nepředstavujte si ale, že se jedná o jídelníček našich předků z nějakého 19. století. Paleo strava jde ještě dál a vychází v podstatě ze samého prvopočátku lidstva.

Lovci a sběrači znali Paleo stravu

Paleo stravování pracuje s tím, že ještě než došlo ke vzniku prvních osad a člověk se chopil nástrojů, aby obdělával pole a pěstoval zrní, bylo základem stravy maso a sběr volně rostoucích bobulí a plodů – to vše s minimální tepelnou úpravou. To samozřejmě neznamená, že byste se měli vrátit zpět do jeskyně, nosit kyj a číhat na divoké prase.

V rámci Paleo stravy existuje několik proudů – od těch extrémistických po benevolentnější, které jsou přece jen vstřícnější pro propojení zásad Paleo stravování a moderního života. Vždy ale vycházejí z několika základních předpokladů.

  • Pozor na sacharidy – v rámci Paleo stravování jsou zavrženy nejen cukry, ale také obiloviny nebo luštěniny, protože jejich konzumace je záležitostí asi posledních 10 000 let a podle některých názorů si na ně naše tělo ještě prostě nezvyklo.
  • Jídelníček plný bílkovin a tuků – naopak se součástí jídelníčku stávají živočišné produkty, jako je maso nebo vajíčka. Samozřejmě nejlépe od zvířat, která jsou chovaná přirozeným způsobem. Jako ideální se jeví zvěřina, vejce z domácího chovu.
  • Ne špatným tukům – ačkoli je Paelo strava zaměřená na bílkoviny, je třeba si vybírat. Kvalita je na prvním místě a v jídelníčku by rozhodně neměly být uzeniny ani další průmyslově zpracované potraviny.
  • Co nejvíc čerstvé a přírodní – základním principem Paelo jídelníčku je totiž čerstvost a minimální úprava. Není to o tom, že byste měli jíst syrové maso, ale využívat rozumnou úpravu s využitím šetrných metod a zdravých tuků.
  • Zelenina a ovoce – jídelníček našich předků se ovšem neskládal pouze z masa, ale byl hojně a pestře doplněn o nejrůznější bobule a plodiny, které volně rostly. Jednalo se například o jablka, lesní plody, houby, ořechy, které byly konzumovány v čerstvém stavu.

Potraviny dovolené v Paleo stravě

  • Zelenina, ovoce, libové maso, mořské plody, ořechy, semena.

Potraviny zakázané v Paleo stravě

  • Obiloviny, mléčné výrobky, cukry, sladkosti, luštěniny, alkohol, škroby.

Ukázkový jídelníček podle Paleo stravy

  • Snídaně: Ovocný salát doplněný ořechy a semínky.
  • Svačina: Mrkev.
  • Oběd: Grilovaný krůtí steak a zeleninový salát.
  • Svačina: Hrst ořechů.
  • Večeře: Grilovaná ryba se zeleninovým salátem.

Rizika Paleo stravování

Jak je vidět z předchozího ukázkového jídelníčku podle principů Paleo stravování, chybí v něm sacharidy, tedy obiloviny i luštěniny. Ty jsou ovšem pro naše tělo důležitým zdrojem energie i vitamínů a hodnotných bílkovin (luštěniny). Několik předchozích generací tvořily jídelníček našich předků právě luštěniny a obilniny. Pro někoho může být problematické zcela sacharidy vynechat – znamená to v podstatě nulovou konzumaci příloh. Výsledkem pak může být zvýšená únava z důvodu nedostatku energie.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.