Špatné trávení: Jak ho vylepšit?

Už se zase necítíte dobře. Žaludek vás tlačí, máte pocit plnosti, ačkoli jste nic nejedli, trápí vás nafouklé bříško a křeče. Nejste jediní. Na špatné trávení si stěžuje čím dál víc lidí. Jaké jsou příčiny? Kdy zajít k lékaři a kdy si můžete pomoct sami?

Příčiny špatného trávení

Špatné trávení lze označit za daň moderního života. Příčinou může být velmi často stres a neschopnost zpracovat emocionální záležitosti. Ne nadarmo se říká „leží mi to v žaludku“. Zkuste se proto zamyslet, zda vaše špatné trávení nemůže mít příčinu v nějaké nevyřešené situaci, konfliktu nebo vztahu.

Častou příčinou špatného trávení je životospráva, která jde ruku v ruce s hektickým způsobem života a stresem. Jak často si dopřáváte na jídlo opravdu klid? A kdy naopak něco jen tak zhltnete v chůzi, aniž byste vnímali chuť pokrmu? S tím pochopitelně souvisí i volba jídla. Jídelníček, který způsobuje špatné trávení je většinou plný tučných a kořeněných pokrmů, sladkostí apod.

Problémy vašemu žaludku může způsobovat i nedostatečný pitný režim. Jistě, během dne se snadno zapomene. Zkuste si proto na svůj pracovní stůl položit skleničku s vodou a pravidelně pijte. Vhodná je samozřejmě čistá pramenitá voda, kterou můžete prostřídat s minerálkou a bylinkovým čajem. Vyhýbat byste se měli nadměrnému množství černé kávy a kouření. Místo toho si dopřejte spánek a pohyb na čerstvém vzduchu, který vás probudí víc než hrnek espressa.

Příznaky špatného trávení

Špatné trávení může mít různé projevy. Někteří lidé si stěžují hlavně na pálení žáhy a pocit plného žaludku. Jiné trápí plynatost, pocity nevolnosti, problémy s vyprazdňováním, kdy se střídají průjmy a zácpy. Jindy se mohou objevovat bolesti břicha nebo nadýmání. Pokud jsou tyto pocity a příznaky dlouhodobější, neměli byste váhat s návštěvou lékaře. Mohou být totiž také příznakem závažnějšího onemocnění žaludku, jako jsou například vředy. Podobné příznaky doprovázejí také tzv. syndrom dráždivého tračníku. Nejde o závažné, ale spíš nepříjemné onemocnění, protože pacient pociťuje často potřebu vyprázdnit se. Diagnostika syndromu dráždivého tračníku je velmi obtížná, protože se jedná o funkční poruchu a je často způsobena stresem a životním stylem.

Jak předcházet špatnému trávení

  • Stravujte se pravidelně a v klidu. Dopřejte si na jídlo čas. Jezte spíše menší porce, ale častěji.
  • Zařaďte do svého jídelníčku hodnotné potraviny – obilniny, zeleninu, ovoce, kvalitní mléčné výrobky.
  • Jezte pomalu, jídlo pořádně rozžvýkejte.
  • Dopřejte si po jídle alespoň pár minut klidu – nevstávejte hned od stolu, abyste šli rychle mýt nádobí.
  • Pokud trpíte nechutenstvím, zkuste bylinkový aperitiv před jídlem. Nebo naopak, když chcete podpořit trávení, nalijte si po obědě digestiv. Ale s mírou.
  • Omezte černou kávu a silný černý čaj.
  • Zkuste se vyhýbat stresu, nadměrnému požívání alkoholu a nekuřte.
  • Meditujte, procházejte se přírodou na čerstvém vzduchu a relaxujte.

Jak přírodní cestou podpořit trávení?

Trávení můžete podpořit celou řadou bylinkových přípravků. Pokud holdujete homeopatii, můžete sáhnout třeba po léku Gastrocynesine, který pomáhá při pálení žáhy a pocitu těžkého žaludku. Trávení prospívají také bylinkové čaje – typicky samozřejmě máta, která přináší úlevu při nadýmání. Žaludek zklidní také heřmánek nebo meduňka. Na překyselený žaludek vám pomůže citrónová šťáva. Do jídelníčku zařaďte také probiotika a prebiotika, které najdete v mléčných výrobcích. Pomoci vám může i vláknina, kterou ale zařazujte postupně.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.