Vitamín D:  V jakých potravinách ho najdete?

Spektrum vitamínů, na které bychom neměli v jídelníčku zapomínat, je široké. Bezpochyby k nim patří také vitamín D, který je pro zdraví klíčový. Jeho zdrojem je sluneční záření, a proto se především v zimě setkáváme s jeho nedostatkem. Jaké potraviny ho doplní?

Vitamín D je tak trochu jiný, než ostatní vitamíny. A to hlavně proto, že jeho primárním zdrojem nejsou potraviny, ale slunce. Problém může proto nastat v období, kdy je slunečního záření nedostatek. V takového chvíli bychom měli myslet na úpravu jídelníčku a zařadit potraviny s vysokým obsahem vitamínu D.

Proč je vitamín D důležitý?

Nejrůznější testy a studie potvrzují důležitost vitamínu D pro správné fungování našeho organismu. Hovoří se dokonce o tom, že tento vitamín je důležitý pro život, protože dostatečná hladina „déčka“ je předpokladem pro zdraví a imunitu.

S vitamínem D se pojí řada pozitivních účinků. Určitě jste už slyšeli o souvislosti mezi zdravými a silnými kostmi a dostatkem vitamínu D. Kromě toho „déčko“ stimuluje hladinu cukru v krvi, působí jako prevence rakoviny, posiluje kardiovaskulární systém i naši imunitu, takže zvyšuje odolnost organismu i vůči jiným chorobám.

Kolik vitamínu D potřebujeme?

V našich podnebných podmínkách se s nedostatkem vitamínu D příliš nesetkáváme. Doporučená denní dávka tohoto vitamínu je stanovena na 5 μg/den pro děti i dospělé do 50 let. Starším lidem je doporučována dávka 10 μg/den. (Setkat se můžeme i s jinými jednotkami IU, kdy 40 IU odpovídá 1 mikrogramu).

Pro zdravé fungování organismu je důležité hlídat si hladinu a dávkování vitamínu D. Tímto vitamínem se lze předávkovat, proto bychom ho měli užívat rozumně. Současně je třeba upozornit na to, že nedostatek vitamínu D může napáchat neplechu. Protože aby mohl v těle správně působit, musí ho být v organismu dostatek. Jinak ho spotřebují především ledviny, které ho používají k udržování správné hladiny vápníku v krvi. A zde se opět dostáváme k úvodu a ke zdravým kostem – pro ně je totiž vápník nepostradatelný.

Slunce jako přirozený zdroj „déčka“

Je to trochu paradox. Vitamín D posiluje naši obranyschopnost. Potřebujeme ho především v zimě, na jaře a na podzim, kdy „řádí“ různé chřipky a další neduhy. Jenže právě v tomto období je slunečního svitu, který si tělo dokáže přeměnit na vitamín D, nedostatek. Běžně by nám k „doplnění déčka“ mělo stačit několik minut na slunci. Vhodné je dodržovat zásady zdravého opalování.

Vitamín D v potravinách

Vitamín D lze zdravě a snadno doplnit vhodnou skladbou jídelníčku. Připravili jsme pro vás seznam potravin, které jsou na „déčko“ bohaté.

  • Ryby – především tučné mořské ryby obsahují vysoké množství vitamínu D. Jedná se třeba o lososa, tuňáka nebo makrelu.
  • Houby – jestli patříte k vášnivým houbařům, máte vyhráno. Houby sbírané v lese dokážou dodat „déčko“ – pozor ale na houby pěstované uměle, bez slunce.
  • Vajíčka – konkrétně vaječný žloutek je vítaným zdrojem vitamínu D.

V obchodech se můžete setkat i s potravinami, které byly obohaceny o „déčko“. Nejde ale o přirozený zdroj tohoto důležitého vitamínu.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.