Výživa dětí: Jídelníček dítěte

Máte doma předškoláka či školáka a chcete mu dopřát stravu, díky které bude zdravý, aktivní a plný energie? Správná výživa dětí je velmi důležitá, protože ovlivňuje nejen vývoj dítěte, ale také jeho vztah k výživě. Jaká je nejlepší výživa dětí?

V období růstu a dospívání prochází organismus vašeho dítěte psychomotorickým vývojem, vyvíjí se kostra a dotváří se imunitní systém. Zdravá výživa dětí je však důležitá nejen pro správné fungování těla – ovlivňuje také psychický vývoj a schopnost dítěte učit se.

Výživa dětí má být chutná a zajímavá

Jídelníček dítěte by měl kromě vhodných potravin zahrnovat pravidelnost v jídle. Strava mu také musí chutnat a být pro něj zajímavá. Při výživě dětí byste tedy neměli zanedbávat přípravu pokrmů. Dětský jídelníček sestavujte co nejpestřejší a s ohledem na hmotnostně-výškové poměry pro dané věkové kategorie.

Do skladby potravin je třeba zahrnovat zeleninu a ovoce i maso, a to v následujících poměrech:

  • zelenina a ovoce ideálně 3-5x denně,
  • bezmasé pokrmy 4-6x jako hlavní jídlo v týdnu (oběd a večeře),
  • maso 8-10 ze 14 hlavních jídel v týdnu – z toho pokrmy s poloviční dávkou masa 2-3x, zbytek střídavě pokrmy s vepřovým, hovězím, telecím, drůbežím, králičím a jehněčím masem a pokrmy z ryb.

Při výživě dětí nezapomínejte na pitný režim

 Výživa dětí nemá obsahovat velké množství uzenin; ty se doporučují konzumovat jen zřídka. Naopak ve větším množství by se mělo zařadit mléko a mléčné výrobky (přednostně polotučné), které jsou cenným zdroje vápníku, bílkovin a vitamínů. Předškolní dítě by mělo denně zkonzumovat půl litru mléka nebo sníst 4 porce mléčných výrobků. Dále by pro dítě mělo být samozřejmostí konzumovat obiloviny (chléb, těstoviny a další), které jsou zdrojem sacharidů, vitaminů skupiny B, ale i bílkovin.

Veďte své dítě také k dodržování pitného režimu. Potřeba vody je u dětí a mládeže relativně vyšší – například dvouleté dítě vážící 12 kg již potřebuje 1,5 l tekutin denně, v pozdějším věku až 2,5 l. Kromě vody jsou vhodné nápoje s ovocnými či zeleninovými šťávami, případně obohacené vitaminem C nebo jinými nutričními látkami např. jódem, případně ovocné čaje či zelený čaj.

Při výživě dětí byste měli mít na paměti následující pravidla:

  • dopřávejte jim pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež,
  • nenechávejte je přejídat se, ale ani hladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně; velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě,
  • upřednostňujte kvalitní rostlinné tuky a oleje před živočišnými tuky,
  • učte děti střídmosti v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů – sacharidy by měly přijímat hlavně z cereálií, ovoce a zeleniny,
  • učte je zdravému způsobu života svým vlastním příkladem a aktivně se zajímejte o to, co jedí mimo domov.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.