Warfarinová dieta: Kdy ji držet a co jíst?

Warfarinová dieta přispívá k prevenci vzniku krevních sraženin v krevním řečišti, které mohou být životu nebezpečné. Svůj název získala podle léku používaného k prevenci trombů – warfarinu. Při této speciální dietě je sice důležité zahrnout do jídelníčku potraviny s obsahem vitamínu K, ale pouze minimálně. Co byste měli jíst a jak si sestavit vhodný jídelníček?

Při Warfarinové dietě je důležité pravidelně konzumovat potraviny s obsahem vitamínu K. Vhodné je každý den sníst přibližně stejné (malé!) množství těchto potravin. Důležité je vyhnout se potravinám s vysokým obsahem vitamínu K (doporučená denní dávka vitamínu K je u mužů 80 µg u žen pak 70 µg). Proč je vitamín K tak důležitý u pacientů, kteří Warfarin užívají? Protože pokud jeho příjem kolísá, proměňuje se i srážlivost krve, což může pacienta ohrozit i na životě.

Optimální je konzultovat složení jídelníčku při Warfarinové dietě s lékařem. Informace uvedené v tomto článku slouží pouze pro inspiraci.

Jaké potraviny jsou bohaté na vitamín K?

  • Listová zelenina, špenát, vojtěška, polníček, rukola
  • Brokolice, květák, kapusta
  • Hlávkové zelí, čínské zelí, kysané zelí
  • Petrželová nať, kopr, řeřicha
  • Luštěniny
  • Drůbeží a telecí maso
  • Zelený a bylinkový čaj
  • Pšeničné klíčky
  • Olivový olej

Skladba jídelníčku při Warfarinové dietě

Při Warfarinové dietě by se v jídelníčku každý den měly objevit zdroje vitamínu K, ideálně ve stejném – minimálním – množství. Současně je vhodné dodržovat i zásady zdravého stravování. To znamená vyhnout se tučným a smaženým jídlům, sladkostem, bílé mouce.

  • Do jídelníčky je vhodné lze zahrnout rybí maso, libové vepřové, hovězí a telecí. Játrům a dalším vnitřnostem se raději vyhněte. Kuřecí maso konzumujte minimálně
  • Mléko a mléčné výrobky si můžete dopřát v neomezeném množství. Konzumovat můžete hlavně sýry tvarohového typu. Pozor si dejte ale na jogurty, které podporují růst bakterií v tlustém střevě, jež mají vliv na tvorbu vitamínu K.
  • Olivový olej je bohatý na vitamín K, proto ho raději nahraďte kvalitním řepkovým nebo slunečnicovým olejem. Dovoleno je také máslo, které má nízký obsah vitamínu K.
  • Vajíčka jsou povolena, především bílky bez omezení.
  • Ovoce si můžete dopřát neomezeně. Větší obsah vitamínu K ale mají sušené švestky, maliny, ostružiny.
  • Ze zeleniny si dejte pozor na listovou zeleninu, saláty. Bez omezení si můžete dopřát mrkev, celer, petržel, ředkvičky, rajčata, cukety, okurky, brambory nebo houby.
  • Obiloviny a luštěniny jsou v jídelníčku možné bez omezení.
  • Zelený čaj raději vynechejte, bylinkový čaj pijte v omezeném množství. Dopřát si můžete naopak ovocné čaje nebo černý čaj.
  • Koření a bylinky si můžete dopřát bez omezení, kromě petrželové natě, která má vysoký obsah vitamínu K.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.